Summa sidvisningar

tisdag 12 maj 2015

Gulsippor


Gulsippa (Anemone ranunculoides) lyser upp rabatten på våren. Jag har svårt att förstå de som absolut inte vill ha gula växter i trädgården. Gula blommor är väl det svenskaste som finns. Se bara hur de gula breder ut sig i naturen på vårarna. Vintergäck, vårlök, svalört, majsmörblomma, skelört, gullviva, maskros...
Gult och grönt passar dessutom väldigt bra ihop. Jag har åtminstone ett par ställen i min trädgård där jag samlat de gula blommorna på samma ställe. Bl.a. en hel kulle full med gullgröna, sorgklocka, gullvivor i olika gula kulörer, patrinia, gula dagliljor, gula jätteprästkragar, nattljus, jättevädd, gulkrage m.m.

De flesta Trädgårdsamatörer har upptäckt de "fyllda" sorterna. Oftast är de lite vackrare än de "enkla". De har ju fler blomblad så det är inte så konstigt. Men det är inte alltid det stämmer. Ibland är det okonstlade vackrast. 
Den fyllda gulsippan är i alla fall fin. Lika fin som sin enkla syster. När jag går förbi de två olika sorterna njuter jag av dem båda. De lyser som små solar i den vårliga grönskan. 


Inga kommentarer: