Summa sidvisningar

söndag 17 maj 2015

Växt- och hantverksmarknad vid Anundshög


Ska man vara med på en marknad så får man inte vara så känslig för väderleken. Det var tur att vi var förberedda med regnkläder som pallade en hel dags regn. Men kylan kom lite överraskande. Man ska dock vara positiv. Det hade kunnat vara värre. Snöat, stormat...
Folket uteblev inte som tur var. Det kanske beror på marknadens nisch, hantverk och växter. Såna fans skyr varken vind eller regn, de klär sig därefter!

Den här gången hade jag med mig sambon. Tycker att han måste lära sig lite efter över tjugo år i trädgården. Nu när han har lite mer fritid. Efter några timmar kunde han prata med folk om den 1-åriga mariatisteln, den konstiga sköldbräckan och bronsrodgersian. Han hade ju hört mig säga samma sak minst tio gånger. 
Nu vill jag inte förringa hans växtkunskaper. Växtintresset är mitt och om man är så tokig i växter som jag så kan man inte tro att andra ska känna samma eufori av att se och prata växter. Rabatterna i trädgården har sambon aldrig fått röra men när han klipper gräsmattan och hasselhäcken blir jag glad för då kan jag spendera mer tid bland blommorna. 

För mig som är lite handikappad p.g.a. olika sjukdomar så är det helt underbart att ha en "personlig assistent" med sig som kan avlasta en på olika sätt. Sen ska jag heller inte sticka under stol med att det är mysigt att göra saker tillsammans. Vi har fått mer tid till det numera och vi har båda mer energi till det mesta.

Efter den här marknadsdagen så stod jag länge under en varm dusch för att återfå "rumstemperatur". Sambon värmde mat och vi sjönk ner i tv-soffan nöjda efter en dag med trevliga människor, nya kontakter m.m. Det är lite jobb men det ger så mycket i gengäld som man kan leva på ett bra tag efteråt.

Lychnis chalcedonica "Carnea". Populär växt. Släkt med den knall-
röda studentnejlikan men mer "modern" i färgerna.

Inga kommentarer: