Summa sidvisningar

onsdag 13 maj 2015

Per Bürger, Frans Hals och Jack Frost

Igår var det Sällskapet Trädgårdsamatörernas årliga shoppingkväll hos Per Bürger i Köping. Man träffas efter stängningsdags, får lite info av Per om nyheter och sen handlar vi med 10% rabatt. 
Vi var fem vänner som åkte från Västerås i samlad trupp redan på eftermiddagen. Vi tänkte börja hos Åsby trädgård i Hallstahammar. Och då menar jag inte börja handla växter utan fika och äta deras goda räkmacka. Så där satt vi och smaskade för att orka gå en runda i plantskolan och se om det var något man saknade. Det är det ju alltid...

Jag hade en tanke om att plantera olika Dianthus i sanden runt växthuset. Jag tror att de skulle trivas där i torkan och med bra dränering. Så det blev några fjädernejllkor, bergnejlikor m.m. Samt en ny daglilja. Frans Hals som har blomblad i både gult och rött.


Sen åkte vi vidare till Bürgers växtgård och där fanns det också lite som jag saknade. Duggregnet märkte vi knappt. Vi såg bara växterna! 


Per hade fått in taggfria Tayberries så en sån åkte ner i min kundvagn. Plus några Dianthus till, en röd pipört, en kaukasisk förgätmigej "Jack Frost", en purpurluktviol och en klematis "Princess Diana". Jag har haft en sån en gång men den är borta. Den klättrade i asklönnen med gröna, vita och rosa blad (Acer negundo "Flamingo") med sina ceriserosa klockor. 



Kaukasisk förgätmigej/Brunnera macrophylla Jack Frost
Hos Bürger hittade jag även ramslök, vilket jag letat lite efter. Den har ju blivit så populär bland kockarna. Apropå matlagning så svängde jag förbi Plantagen idag och ner i korgen åkte en grapefruktmynta, en curryört, ängssyra och några småplantor mangold. 
Plötsligt låg där tre olika liljor också. Jag förstår inte var de kom ifrån?


Inga kommentarer: