Summa sidvisningar

torsdag 28 maj 2015

Öppna trädgårdar - STA:s höjdpunkter

"Öppen trädgård" är ett av många evenemang som Sällskapet Trädgårdsamatörerna har att bjuda på. Det är alltid lika roligt att få komma hem till trädgårdsintresserade och se hur de har format sina trädgårdar. Hur än trädgården ser ut så hittar man små guldkorn och idéer att ta med hem. Men de flesta är rädda för att bjuda in folk i sin trädgård. De tycker inte att den duger.  
Första gången jag skulle visa upp min egen trädgård kände jag en enorm press. Trodde liksom att den skulle vara 100% fri från ogräs, fylld med knappt synbara alpiner och svårodlade barrpygméer, med kantskurna rabatter och en golfgreen till gräsmatta. Men det är ju inte min stil! En trädgård är verkligen personlig. Som en målad tavla. Man gör den som man själv vill ha den. Om sen någon annan också tycker att den är fin så spelar det ingen större roll. Men det är en klar bonus!

Första öppna trädgården jag besökte i år var Jari Säteri och Lena Hemlins trädgård i Abelsberg utanför Skultuna. Här finns det mycket att titta på. Inte bara växter utan även antikviteter. Inte konstigt om man känner till Jaris intresse för såna. I Lenas bod och loppis i Brännungsbacken i Skultuna finns också en hel del av båda sorterna. 


Lena och Jari har ett enormt växthus. För växter och umgänge. Det är så högt i tak så t.o.m. ett tulpanträd får rum därinne. Bladen på det hade kommit betydligt längre än mitt eget som står ute i det fria. I växthuset har de sommarblommor, tomater och perenner till försäljning. Där odlar de japanska lönnar, rudbeckior, björnbär, vindruvor, potatis i hinkar, tomater m.m.
Där intog jag och min väninna Anja kaffe och hembakt sockerkaka.


Som på andra ställen i trädgården hittar man kolonner, statyer, porslin och tomtar.


En gammal granplantering där de gigantiska granarna står i jämna rader har blivit en upptäcktsresa i trollskogen. Överallt hittar man grejer. Och trädgårdstomtar!

Gräsmattorna rymmer en hel del fina rabatter med spännande växter. I en av dem finns bl.a. fyllda trillium och ovanliga sippor. 


Lena och Jari säljer inte bara växter, de köper också och genom åren har rabattantalet ökat. Och växterna med dem. Man riktigt ser hur kärleken till växter har växt med tiden.
I en rabatt hittade jag denna härliga alunrot (Heuchera). DEN vill jag ha! Med sitt nästan hallonröda bladverk bedårade den mig. Lena hade tyvärr glömt namnet men jag söker vidare. Den tänker jag inte leva utan!


Passa på och besök Lenas bod i Skultuna i år. Där finns växter och inredningsdetaljer, nya och gamla, att fynda bland. Dessutom har vi STA:are 15% rabatt på allt, året ut.

Inga kommentarer: