Summa sidvisningar

onsdag 18 november 2015

Frösådd i november


Gamla och öde hus har alltid fascinerat mig. Helst skulle jag vilja gå in och titta, känna atmosfären och tänka mig in i hur de hade det de som bodde där. Det här huset har stått öde så länge vi bott på området, alltså 21 år. Inget ser ut att hända med varken huset eller tomten. Naturen kommer att ta över mer och mer. Förmodligen har den redan inmutat revir.

Jag har fått lite mer energi nu men emellanåt känns det tungt, när jag tänker på hur långt det är till vår. Kanske har växter också känslor? Vill ha omtanke och sällskap. Nu i november söker de värme och en del av dem trotsar inga hinder. 


Den här ananasjordgubbsplantan har skickat in en spion till oss för att kolla hur varmt vi har det. Golvvärmen lockade så den blev kvar och vägrar nu lämna oss. Så den får växa vidare. Kanske får vi jordgubbar inomhus till jul?

Igår var det STA-möte. Eva Rönnholm, som arbetat på Allt om Trädgård, pratade om trädgårdens viktigaste djur, pollinerarna. Utan dem blir det inga blommor, inga frön, ingen fortsättning på livscykeln...
Numera är jag stolt ägare till två insektshotell. Så jag bidrar lite till insekternas fortlevnad. Och så har jag ju massor med växter som insekterna är alldeles tokiga i. Lavendel, anisisop, bolltistel, oregano, veronikor, äppelblom, astilbe, plymspirea... En perovskia inhandlades under kvällen. Man kan nog inte mata insekterna för mycket! Inte sinnet heller. 


Jag brukar alltid skänka något till STA-mötenas lotteri. Tar lotter ibland och  vinner ibland. Igår vann jag några packar trädgårdstidningar och frön till narcissanemoner. 


Idag har jag sått dem plus ett trettiotal perenner. Märkt upp krukorna och ställt ut dem på en undanskymd vrå i trädgården. Där får de stå under vintern. I vår gror fröna i krukorna och det blir fina, stadiga plantor som tål tidig omplantering. De behöver inte avhärdas och de frön som vill ha det riktigt kallt ett par veckor för att gro, får det automatiskt.
STA:s frölista finns nu ute på webben. Jag måste in och kolla och beställa. Det är så man får en dag i taget att gå, under vintern.  



1 kommentar:

Elisabeth sa...

Vad spännande med så många frösådder ute...jag försökte förra året med japanska lönnar men det enda som kom upp var björkar...Hahaha...frön måste ha smugit sig ner i krukan ute...och tänk de vårdade jag ömt ända tills jag såg vad det skulle bli...Har ett annat trick för mina perenner som behöver stratifieras...en perfekt mörk kall skrubb under trappen där jag ställer in dem några veckor...sen får de komma ut i mina fönster...verkar fungera :)

Är lite ledsen för att jag jobbar just tisdagar sent...skulle inte hinna till våra möten i Vås utan att stressa ihjäl mig så därför har jag inte kunnat åka på ett enda....:( Men efter jul blir det ett annat schema tror jag...Hoppas !

Kram Elisabeth