Summa sidvisningar

måndag 30 november 2015

Nässlor, välgörande och stärkande

I vår svenska natur finns massor med nyttigheter. Under sommaren har jag torkat nässlor. Jag läste någonstans att en enda tesked nässelpulver innehåller dagsbehovet av kalcium, kalium m.m.


Nässlorna ska ju bort från trädgården så de liksom ber om att man ska plocka dem. När vårens första nässelsoppa är gjord då går resten av plantorna till torkning. När jag rycker upp dem, med handskar förstås, så tar jag bara bort de smutsiga rottrådarna. Sen lägger jag nässlorna på en bricka och låter dem torka i rumsvärme för att bevara så mycket av det nyttiga innehållet som möjligt. När de är torra tar jag bort stjälkarna och spar endast bladen. När den sista nässlan är plockad och torkad så kör jag de torra bladen i matberedaren tills jag har ett fint pulver. 

I vinter får jag ett nyttigt tillskott av vitaminer och mineraler och som motståndare till att äta olika tillskott i tablettform så känns det riktigt bra. Det naturliga är bäst. Jag strör en dryg tesked pulver över min morgonfil varje morgon nu, så länge mitt förråd räcker.
Det här var ju ett experiment som föll väl ut så nästa år hoppas jag att brännässlorna frodas i min trädgård. Så att jag kan ta bort dem!

Nässlor innehåller:
C-vitamin
Kalcium
Järn
Kiselsyra
Klorofyll
Folsyra
Aminosyror
Magnesium
Myrsyra
Folacin
Xantofyll
Histamin
Serotonin
Acetylkolin
Glykosider
Karotin
Flavenoider
Mangan
Fosfor
Krom 
Zink
Natrium
Koppar
Kisel
Man har räknat till 70! vitala ämnen i detta brännande ogräs. Har man bara nässelpulver så behövs inga multivitamintabletter.


Inga kommentarer: