Summa sidvisningar

torsdag 11 maj 2017

Blodört inte i röda men vita skyar

På Bürgers shoppingkväll i tisdags hade jag förväntat mig en magnolia "Black Tulip" men hans magnolior hade farit illa av minusgraderna ner till -8! Så han skulle skaffa fram ett nytt exemplar åt mig. Ja, den som väntar på nåt gott...

Eftersom jag inte var i behov av några fler växter så köpte jag bara fyra nya sorter! Två av dem skall pryda mina trasiga torvblock. Bl.a. den här Cassiope "Edinburgh", en typ av kantljung med läckert vita klockor


Och så den här överdådigt blommande vårljungen - Erica carnea "Wintersonne". Humlorna älskade den från första stund!


En knallblå gentiana slank med också, mycket beroende på sin intensiva färg. Den här sorten får man nog betrakta som ettårig för då blir man glatt överraskad om den dyker upp nästa år också. 


Jag föll för en Helianthemumhybrid också. En med rosa blommor som har sortnamnet "Lawrenson Pink".


Under utflykten till Bürgers går livet i min trädgård vidare. De vita små "näckrosornas" tid är nu. 


Blodörten blommar före bladens ankomst. Sanguinaria canadensis multiplex heter den fyllda varianten. Den finns på några olika ställen i min trädgård. För ett antal år sedan kunde man få punga ut med 250 kr för en enda sån planta. Jag köpte min första för några år sedan av en trädgårdsamatör för 70 kr!


Den enkla blodörten är vacker den med. Ibland är de enkla sorterna vackrare än de fyllda.


Som framgår av skylten inhandlade jag ett sånt här exemplar för endast 40 kr! Av en trädgårdsamatör så klart.


Den lite ovanliga vårvialen i en rosa form blommar just nu. Den är ljuvlig! Var jag har fått tag på den har jag inte den blekaste aning om! Förmodligen en trädgårdsamatör. De har en underlig förmåga att leta upp ovanliga sorter.




Inga kommentarer: