Summa sidvisningar

torsdag 4 maj 2017

Rutiga, vita och flikiga växter


Den enda blomman i Sveriges natur som är rutig är kungsängsliljan/Fritillaria meleagris. Den är Upplands landskapsblomma och därifrån kommer mina rötter, på pappas sida.

Kungsängsliljan kom till min trädgård i form av en köpt planta för många år sedan. Den självsår sig och uppstår i olika nyanser av rödlila men även i vitt. Dess tid är nu. Den står i knopp på vissa ställen och fullt utslagen på andra.  


I år blev jag lycklig ägare till en narciss vid namn Thalia. Den är helt vit och köptes i Horndals trädgård för några veckor sedan. Vacker som en brud står den i en rabatt nära huset. Jag är ingen älskare av just vita blommor men en ståtlig narciss i svalt vitt tar nästan andan ur en!



Nu har vi kommit till den tid då man blir glad flera gånger om dagen. För när jag går runt i trädgården och tittar på allt som knoppas så blir jag glad för varje ny växt som tittar upp ur jorden. Idag såg jag hur flikrabarbern vecklat ut sina blad. Den har överlevt den tuffa omplanteringen förra året och kommer förmodligen t.o.m. att blomma i år. Med ljusröda höga blomstänglar! Det här är en gammal läkeväxt som har femtusen år på nacken och vars rot användes mot trög mage, mald och torkad. Den växer vild i Kina och Mongoliet och säljs än idag som ett kraftigt laxermedel på vissa ställen i Europa.

Flikrabarber/Rheum palmatum, en mycket vacker prydnadsväxt 



Inga kommentarer: