Summa sidvisningar

tisdag 9 maj 2017

Bürger, sol och vår...

Måndagen var en återhämtningsdag. Jag "vilade" på förmiddagen genom att åka ut med en granne till en plats där det fanns nässlor. Vädret var vidrigt. Iskalla och nordliga vindar. Blandad kompott av sol och snö. Men jag kom hem med klorofyll "en masse". C:a fem liter färska nässlor som ska torkas och mixas och bli pulver till morgonens fil. Nässlor innehåller c:a 70!!! olika ämnen. Några teskedar på morgonfilen ger en dagsbehovet av många vitaminer. 


Om en vecka har jag välgörande nässelpulver igen.

I denna hemska vår går jag ut på förstutrappen och känner värmen. Av Tahiti. En ljuvligt solgul narciss med ännu varmare orange strålar. Den bryr sig inte om att temperaturen går under nollan på nätterna. Köpt på Prästgården i april.


Jag går vidare ut i trädgården bland perennerna. Geranium phaeum "Samobor" sviker aldrig. Det latinska namnet säger brunnäva. Hur vackert låter det på en skala? Men ingenting är brunt på denna vackra näva. Dess blad är vackert mönstrade i grönt och vinrött och blomman är också vinröd.


Jag rensar rabatten intill huset där de flesta växter trivs med torka. Så gör den här saxifragan "Saxifraga x canis dalmatica med vita blommor med röda prickar.


Där växer även Lathyrus vernus/Vårvial men med rosa blommor. Jag hittar fyra självsådder som jag genast tar hand om. Vårvialen är annars vanligare i blått.


Idag när jag vaknade hade meteorologerna förvarnat om regn och snö så jag blev mäkta förvånad när solen sken. Trots endast 3 grader varmt. Jag började dagen med att plocka ännu mer nässlor ihop med en helt ointresserad hund. På eftermiddagen hämtade jag en kompis och vän och vi åkte till Åsby trädgård där jag åt mat och hon kaffe och bakelse. Sen åkte vi vidare till Per Bürgers shopppingkväll i Köping. En begivenhet för STA:are då vi kan handla växter efter stängningsdags med 10% rabatt.


Efter att vi shoppat lite grann tog vi en tur ut på landet. Vi åkte några mil på småvägar. Solen sken och grönskan känner inget väderbakslag. Den kommer alltid när den ska. Nästan alla åkrar var harvade och sådden hade redan börjat grönska. Björkarna har blivit gröna... Vilken underbar kväll! Precis när solen gick ner i väster så var vi hemma i Västerås igen. 




Inga kommentarer: