Summa sidvisningar

tisdag 30 maj 2017

Vandring i trädgården

Efter helgen tar jag en tur ut i trädgården med kameran i hand. Mina två silkesnävor har slagit ut. Spröda, tunna blommor dansar över mjuka bladkuddar.

Geranium cinereum Ballerina

Geranium cinereum Ballerina

Geranium cinereum Laurence Flatman

Geranium cinereum Laurence Flatman

Skogsnävan/midsommarblomstret som jag självsvåldigt döpt till Rose-Marie står i sin prakt nu. Den här sorten med stora vita blommor med lila nerver uppstod i min trädgård för några år sedan. Ett par olika nävor fattade väl tycke för varandra och "gick över gränsen".


En som våldgästat min trädgård och bestämt sig för att stanna är en fylld orange jättevallmo. Den har brett ut sig i det torra gruset invid stugväggen och vägrar flytta på sig.


Vad gör väl det när man är så himla vacker? Jag är glad att du valde min adress.


 Magnolian Yellow Bird har slagit ut sina blommor. Jag älskar färgen! Den är så perfekt gul, så mild.


En flikrabarber som jag fått av en granne blommar nu för första gången på tre år, efter att ha valsat runt på tre olika ställen. Nu först, efter att ha fått en permanent bostad kan den andas ut och veckla ut sin vackert röda blomställning.

Rheum palmatum

 Smörblommor är vanliga men varje år då den här revsmörblomman "Florepleno" slår ut så blir jag glad. Den växer inte där man satt den. Den revar sig, flyttar på sig, självsår sig... Men vad gör det? Allt behöver inte kontrolleras och rättas till.


Rhododendron "Nicoline" Har slagit ut sina första blommor. Men...


... jag tycker ändå att knoppen tar priset. Den är vackrare än själva blomman!


Så kom det livgivande regnet! Härligt för naturen som varit torr så länge. Dagar med "dåligt" väder behövs, inte bara för växtligheten utan för annat också. Då blir det andra saker gjorda. Lite tvätt, lite bakning, handling...
För vem vill vara inne när solen lyser, humlorna surrar och växterna pockar på uppmärksamhet?!



Inga kommentarer: