Summa sidvisningar

tisdag 23 maj 2017

STA-resa söndag 21 maj 2017

Klockan 6.30 stod ett antal förväntansfulla trädgårdsmänniskor på IKEAS parkering i Västerås och väntade på bussen som skulle ta oss med på en resa till lite olika trädgårdar i närheten. Första stoppet, där vi även intog vårt medhavda fika, var hos Lennart Fredriksson, Botanicus i Skänninge. Dagen började med kalla vindar och Botanicus låg mitt ute på en slätt omgiven av åkrar. Men priset på växterna värmde våra trädgårdssjälar. 15 kr för de flesta växter, 30-40 kr för de lite mer speciella!


Redan vid detta första stopp hade jag tre papperskassar fulla med växter som jag inte hade sen tidigare. Vid ingången fascinerades jag av taket där. Fullt med växter. Sedum och primulor.



Källaren var också täckt av växter.


Jag älskar växthus! Där kan man stå i värmen, avskärmad från världen och plantera medan vårkalla vindar blåser utanför.


Den här platsen innehöll både ett gammalt boningshus, ett museum, jättelådor med växter till försäljning och en visningsträdgård så att man kunde se växterna på plats.


Lupinväppling

Lunch intogs på Skänninge stadshotell i balsalen under kristallkronorna.


Nästa trädgårdsstopp var hos Agneta Lundkvist och Ulf Johansson i Klockrike - Fridhems trädgård. Mitt i skogen låg denna omgärdade trädgård med 60 olika magnolior.


Här fanns små guldkorn här och var båda vad gällde trädgårdsinredning och växter.



Eget galleri hade de också





Stolar och bord av vit, grå och rosa marmor




Som tur var hade de lite växter till försäljning. Här hittade jag tre olika måste-ha-växter.
Så gick färden vidare till Flen och Margaretha och Leif Mobys trädgård. Till skillnad mot den förra trädgården låg halva trädgården upp mot och på ett högt berg.


Utefter och på berget fanns flera plana ytor med olika typer av sitt- och
liggplatser. Små branta gångar gick kors och tvärs till de olika avsatserna.

En praktfull lewisia

En vacker "sko"

Vilken skönhet! Trillium av något slag


En häftig petunia i en ampel


Lunddocka



En dörr och ett fönster mot bergväggen gav en illusion av en grottbostad.
Kanske för trollen...





Klockan 20.00 var vi hemma i Västerås igen, nöjda och mätta på intryck. Redan dagen därpå hade alla mina inköpta växter hittat sin plats i min trädgård.




Inga kommentarer: