Summa sidvisningar

fredag 4 augusti 2017

Sommar, sommar, sommar!

 Sen jag skrev på bloggen sist har det hunnit rinna mycket vatten under broarna. Vi har en riktigt torr sommar men som tur är har jag mälarvatten att tillgå. Men jag tänker på de som bor utanför stan och endast har brunnar. Uppåt Sala har det regnat 3 mm på 3 månader!

Efter semestern neråt Östergötland så har det hänt mycket. Jag kom hem till en helt förvildad trädgård som jag lämnat under en vecka. Mina barn brukar bo i vårt hus när vi vill åka iväg och det är guld värt. Men det tog mig en hel dag att bara "frisera" mina krukor med växter när jag kom hem. Som tur var hade jag tre dagar på mig innan jag skulle visa upp trädgården för två grupper på torsdagen.






Det är härligt att ha folk i trädgården, jag njuter av det. Jag har ingen visningsträdgård utan en trädgård som jag under många år har skapat utifrån mitt eget huvud. Det räcker om jag själv mår bra i den. Om sen någon annan får en idé eller inspiration av det jag gör så är det en bonus för mig.

Morgonen efter visningen drog vi iväg till mitt smultronställe Gräsö, där jag varit lite då och då under många år. Den här gången var det lite speciellt. Jag fick med mig yngsta dottern med barnbarn och husvagn, syrran med husbil och äldsta dottern med tält. Tillsammans hade vi det hur bra som helst. Det som är så skönt med att vara ihop med människor man trivs med är främst att var och en gör som den vill. Är man trött går man in i sitt "hus" och vilar. Känner man för att prata så sätter man sig och gör det...


Här tar min underbara syster en glass på restaurangen på campingen (Doppingen).

Från campingen är det gångavstånd till färjan som tar en till Öregrund. En underbar liten semesterort med restauranger utefter hela viken. Vi skulle stanna på Gräsö fredag till söndag men ingen ville åka hem på söndagen så vi kompletterade med en dag till.

Sen följde ett par dagars jobb hemma i Västerås. Vi letade mosaik till duschutrymmet för våtrumsmattan där hade sett sina bästa dagar. Det värsta nuförtiden är att nästan inget som man vill köpa finns i lager. Jag är ingen människa av tålamod när det gäller såna saker. När jag väl bestämt mig för att göra nåt då vill jag ha materialet på en gång! Så vi åkte runt tills vi hittade en firma som hade c:a 1.60 kvm mosaik i gråa kulörer hemma. Då slog vi till. 
Men precis när vi bestämt oss för att lägga nytt golv i duschutrymmet, då sprang en sjövattenledning läck... Så vår plan, att duscha ute i trädgården eftersom vi inte kunde göra det inne, gick om intet. Jag tvättade mig hjälpligt i diskbaljan en av dagarna, sen kom sjövattnet igång igen. Sambon ordnade en duschhörna nere vid hasselhäcken som vi kunde tvätta oss i utan att behöva exponera oss alltför mycket och det funkade bra.

Sambons kusin med fru anlände från Norrköping en dag tidigare än beräknat till campingen med sin husvagn och vi som var rätt trötta vid det laget stämde ändå träff med dem på restaurangen på campingen för att äta mat. Där satt vi i värmen, fick kaffe i deras husvagn och gick sen vidare till Lövudden där de byggt upp en scen för tillfälligt uppträdande. Jenny and The Boys. Efter en stunds lyssnande gick vi hemåt för en välbehövlig vila. 

Vid lunchtid dagen därpå kom Norrköpingsborna till oss för lite lunch, promenad och senare middag vid grillen. 



Med sig hade den en "hönapöna". En beställning jag gjorde från Hönshuset utanför Norrköping tidigare i sommar. Så nu har min påsktupp fått en kvinna i sitt liv.


Idag tog vi en biltur på några mil. Ut i skogen i ingenmansland. Vi stannade och rastade hunden och jag hittade vildhallon utefter stigen. Det finns inga hallon som slår de vildas smak och sötma.


Vi åkte in på små skogsvägar och njöt av naturen. Fikade i Ramnäs på Kuskens café och väl hemma frossade vi på turkiska jättekräftor, räkor och gott bröd med mjuk pepparrotsost. 


Vi har det bra! Och jag är glad att jag förstår att uppskatta det.










Inga kommentarer: