Summa sidvisningar

söndag 10 augusti 2014

Bråda skördedagar


De olika gurkor jag har i trädgården växer som om de fått spatt. Det blir mer än man kan äta upp vartefter så jag saltar in de små. Jag älskar nämligen färsksaltad gurka. Har jag bara några saltgurkor och lite vin så är t.ex. en helgkväll räddad!
Gurka som ska bli smörgåsgurka för ett års förbrukning brukar jag däremot köpa när västeråsgurkorna är som billigast, för det går åt hela 6 kg. Får jag för många slanggurkor så skalar jag dem och hyvlar ner dem i ättikslag och blandar med persilja. Ättiksgurka står sig länge i kylskåpet så den får gärna stå till vinterhalvåret. Jag tycker den är lika god på en knäckemacka med ost som till kött, potatis och sås.

I år odlar jag slanggurka, minislanggurka, frilandsgurka och druvgurka. Frilandsgurkan "Syo Long" måste borstas innan man använder den, för den är rätt taggig. Druvgurkan växer som sjutton och är lite småtaggig den med. Den liknar västeråsgurkan och ska tas när den är lika stor som den. Passar bra att salta. Men de små gurkor jag såg häromdagen är som stora monster när jag kommer ut för att skörda dem. Gurkor som hinner bli för stora är inte goda. De blir träiga, ibland beska och tappar sin goda smak. Men man kan ju låta en sån hänga kvar och bli "frögurka" till nästa års plantor.
I år har jag provat en "Barbadosvariant" som vi blev bjudna på när vi hälsade på släktingarna där. De lägger in druvgurka i salt, vatten, limesaft och chili. Pikant!

Tomaterna har så sakteliga börjat mogna och mitt taggfria björnbär har aldrig burit så mycket bär som i år. Plantan är så gott som översållad av bär i olika mognadsgrad. Vilken tur att de mognar vartefter så man inte behöver ta reda på allt på en gång!

I morgon ska jag plocka svarta vinbär. Jag gör så att jag klipper bort en gren som är full med bär och plockar av den, sen klipper jag av nästa och plockar den ren osv. Jag fick höra att den här metoden är bra, för gamla grenar bär inte så mycket frukt året därpå så dem kan man kasta. Man förnyar busken på detta sätt och får större och finare bär på nya grenar. Det var en proffsodlare som praktiserade denna metod. Han klippte bort grenarna på alla buskar och lät folk köpa hans bär på det sättet.

Inga kommentarer: