Summa sidvisningar

torsdag 14 augusti 2014

Tornseglarna har tystnat

Det är inte ofta men någon gång då och då undrar jag: - Vad ska jag blogga om idag? Om jag hade någon som varje dag satt bredvid mig när jag öppnade datorn och som gav mig ett ämne typ "- Blogga om din kompost eller en bläckfisk eller brännäslor", då skulle min hjärna genast börja arbeta och efter en stund skulle jag ha fått ner en liten "artikel" om t.ex. min kompost (som just nu luktar gamla räkor eftersom min sambo lämnar mig ensam ibland för att hjälpa alla dem som är drabbade av branden i Västmanland och jag i min ensamhet behöver förfriska mig med lite rosévin och ett kilo räkor emellanåt för att stå ut...)

Jag har inga svårigheter att hitta på saker att skriva om, jag är en "hittapåattskrivaomperson" där ämnena aldrig sinar.
 Men idag vill jag bara tala om att jag inte sett tornseglarna på någon dag. De är sommar för mig. De har alltid funnits i mitt liv. Ända sen jag var liten. De boade i mormor och morfars tegelpannor under sommaren. Jag vet precis hur det låter när de tar sig ut ur dem. Det fladdrar och låter när de ska ta sig ur sina trånga bon. Jag älskar deras "skrik" som man plötsligt blir varse en dag i maj när de anländer till Sverige. De kommer med sommar till mig!
Förr blev jag vemodig när de drog iväg till varmare länder men nu konstaterar jag bara att det blivit höst och de bör skynda sig om de skall nå Afrikas varma kust innan kylan i Europa sätter in.
Än en gång delar jag med mig av min dikt om dem:

Tornseglarna
Högt över takåsarna skriker de långa haranger.
Deras silhuetter ser ut som svarta bumeranger.
Tornseglarna är så skapade att de vill
göra allt i luften som hör livet till.
De matar, de boar högt ovanför lindarna.
De älskar, de lever, de dör i vindarna.
När de kommer i maj blir jag alltid så glad
för de kommer med sommar, i flyttfågelrad.
Men tidig höst blir det plötsligt så tyst
då solens strålar sista svalan kysst.
De svarta silhuetterna är borta.
Nätterna blir längre, dagarna korta.
Väntan känns lång och lite svår
men så en dag är de tillbaka och då är det vår!

Inga kommentarer: