Summa sidvisningar

lördag 8 november 2014

Frisk luft är aldrig fel

Jaha, då var man på banan igen! Torsdagen spenderade jag i sängen. Hade 39 graders feber och kom inte ens upp. Så jag boostade med chaga. Tre fulla glas utspridda över dagen. På fredagen var jag på benen igen. Lite orkeslös men ändå full av liv. Idag är jag fortfarande lite "efter" men kände att jag ville ha lite frisk luft så jag gick ut i trädgården och räfsade lite löv. Ibland känns det nyttigare än vanligt att komma ut i luften och få andas friskt syre. Speciellt när man inte är riktigt kry.
Det som inte dödar, det härdar!

Ginkgo biloba trädet har nu gått till de sälla jaktmarkerna men fått en arbetsuppgift efter sin död. Vi har satt trädet i ett lagom stort jordankare så det står stadigt, friserat grenarna lite och preparerat julbordet. Ett blåmespar, en talgoxe, en nötväcka och ett par skator har redan bokat. Det ska bli kul att sitta inne i stugvärmen och titta på alla arter som kommer dit nu i vinter.


De sista bladen från äppelträdet har inte släppt än men jag kanske hinner räfsa en gång till innan den riktiga frosten och snön kommer. Det brukar ju vara långa, varma höstar numera. Gräset är riktigt saftigt grönt och de nysådda partierna grönskar nu, de med. Lite sol så kanske man kan ta sig en tupplur i solsängen/rymdfarkosten!


Månadssmultronen blommar, pärleternellerna, drakmyntan, jätteverbenan och sköldpaddsörten likaså och den höga, rosa chrysantemumen utan namn ger sig inte i första taget. Den kommer igång sent och håller ut länge. Verkligen odlingsvärd. Jag ska ta lite plantor och kruka upp dem inför nästa säsong.


Magnolior, rhododendron och azaleor har feta knoppar vid det här laget. De sover några månader nu och kommer igen sen med fördubblad kraft. Många är de växter som redan nu förberett sig inför våren. Så gör även den tidiga tibasten. Grenarna är sprängfyllda av nästa års knoppar! När man ser dem så inser man att det inte är så långt till våren som man tror.


Inga kommentarer: