Summa sidvisningar

söndag 9 november 2014

Härlig höstdag i trädgården

Skymningen kommer tidigare nu. Redan vid 16-tiden börjar det mörkna. Så det gäller att ta vara på det ljus som finns.
Nästan hela dagen har jag grejat i trädgården. Sambon klippte hasselhäcken så nu är den klar. Vi slipper hålla på och jobba med den i vår. Då finns det roligare saker att göra än att klippa häckar.
En stor gren från asklönnen togs bort. Den står bredvid badstranden så det blir lite för mycket löv där. Efter kapningen blev trädet lite mer proportionerligt. Asklönnens blad är först gröna, senare blir de vita och rosa också. En otrolig kontrast mot en blå sommarhimmel!

 
Asklönn - Acer negundo "Flamingo"

Att kunna vara ute i trädgården utan att frysa ändan av sig, nu i november, känns som en värdefull gåva. Bra för hälsan och kroppen.
Jag klippte ner alla höga perenner som vissnat. Ännu en gång blev släpkärran full!
På vissa ställen blommar det fast ändå inte. Det är clematisfröställningar som "blommar". Det här fotot togs lite tidigare i höst medan bladen fortfarande var kvar men fröställningarna är nästan lika vackra fortfarande.


Nu känner jag mig riktigt nöjd med mig själv. Jag har fått lite inspiration utomhus och börjar faktiskt fundera lite på vad jag ska ändra i trädgården nästa år. Det finns ett liv efter 2014 också hoppas jag.

Inga kommentarer: