Summa sidvisningar

onsdag 12 november 2014

Julens första klappar klara!


Idag har jag slagit in årets första julklappar och skrivit rim på dem också. Julstress? Nej, tvärtom. Vet man ungefär vad man ska köpa, varför vänta? Att bli klar med klapparna lite tidigare är ett sätt att skapa "julefrid". Då kan man gå omkring i sina luddtofflor och morgonrock veckan före jul, tända ljus och ägna sig åt att göra en janssons frestelse nån kväll och dricka glögg med grannarna en annan, eller vad man nu verkligen VILL ägna sig åt dagarna före jul.


Nånting som jag verkligen har velat ägna mig åt genom åren är att göra
adventskalendrar med paket. Med ett paket för varje dag fram t.o.m. julaftonen.
Sen något år tillbaka har jag ett barnbarn att göra den åt. Lilla J får ingen kalender i år men nästa år kommer jag inte undan.
Det här behöver inte vara jobbigare än man gör det. Jag vet ju om att jag ska slå in 24 paket så under året köper jag på mig passande saker. På det sättet håller jag priset nere, mot om jag skulle ut och handla i sista minuten. Det är inga dyra saker. Från 5 kr. En del saker kostar ingenting. En 5-åring blir glad över mormors björnbärssylt, en reklamreflex m.m.
Sen något år är adventsklapparna försedda med siffror. Så stora J måste leta lite. Det är "lärande". När han var mindre så numrerade jag inte paketen. Han fick välja själv, varje morgon.

Det här är så roligt att göra så att jag under flera år även gjort såna här kalendrar till mina egna (vuxna) barn. Men man blir väl aldrig för vuxen för sånt här?
Något år gjorde även mina barn en sån här kalender till mig. Gissa om jag blev glad! Det blir liksom lite roligare att gå upp och äta frukost på morgonen när man har ett paket som ligger och väntar.

Vet inte om sambon vill att jag avslöjar det men han brukar också få en egen kalender, en "hylla" i form av en gran med 24 luckor. I dessa ligger det allt från några salt-lakrits-godisar till 5:a-lotter.

Behöver jag tala om att det kanske är jag som får ut mest av att göra såna här saker. "Det är alltid saligare att giva än att taga!"

Inga kommentarer: