Summa sidvisningar

söndag 19 juni 2016

Egna kumminfrön till bröd och mat


 Man kan hitta kummin vilt i Sverige. Den är vanlig på öppen mark men man måste vara duktig på att se skillnaden mellan den och alla andra vita flockblommiga växter som vi har i vår svenska natur. Se bara på hundlokan/hundkexet som frodas i alla våra diken och på ängarna. Den ser precis ut som kummin för ett ovant öga. Om du slår upp kummin i en flora så får du upp flera sidor med liknande växter!

Kummin är tvåårig, alltså sätter en planta första året och går i blom år två. En blommande planta ger massor med frön i paraplyformade fröställningar på hösten. 

För flera år sedan köpte jag en enda kumminplanta. Jag brukar kolla lite då och då och när fröna börjar bli bruna och lätt lossnar från plantan, så klipper jag av hela fröställningarna och låter dem ligga och torka ett tag, I en papperspåse eller på en bricka. Senare lossar jag fröna och rensar bort allt skräp. Sen är det bara att börja baka.

Jag använder kummin i matlagningen också. I grytor där jag vill ha lite orientalisk smak ihop med garam masala, chili, vitlök, koriander m.m. Då mal jag den lite i vår "Skeppshultare".


Det här är ett toppenredskap. På några sekunder så har man malt kummin, kardemumma, torkad chili m.m.


På en yta av kanske 60 x 40 cm i en örtsäng trivs mina kumminplantor och jag får mer än en årsförbrukning av dess härligt doftande och smakande frön trots att det inte är så många plantor i blom varje år. Under dem frodas dock alltid hundratals småplantor som lovar gott inför nästa år. 





Inga kommentarer: