Summa sidvisningar

söndag 12 juni 2016

Kameleontbuske - full med vackra hjärtan

Kameleontbusken, Actinidia kolomikta, är släkt med kiwi och skickar iväg sina slingrande grenar flera meter åt alla håll från moderplantan. Men den mår inte illa av att klippas ifall den går för långt. Varje sommar så formar jag den lite grann, annars blir sambon snarad när han ska klippa gräset. 


På våren är alla blad gröna men färgerna kommer snabbt. I maj är lövverket även vitt och rosa! Blommorna märker man knappt för det är bladverket som sticker ut. 


En gång hade jag en kiwiplanta också. När det gäller kiwi så behöver man ha en hon- och en hanplanta för att få "bebisar". Jag hade bara en planta som växte som sjutton men fick ingen frukt. Då fick jag reda på att kiwi kan befruktas av en kameleontbuske eftersom de är av samma art. Men någonting som jag upptäckte var att de inte blommade samtidigt. Och då funkar det väl inte eller?

Kiwin var så starkväxande så jag tog bort den innan den hann sprida sina rötter i hela trädgårdslandet. Men kameleontbusken finns kvar. Den vill jag inte vara utan. Den pryder sin plats intill planket ut mot gatan. Dessutom brukar jag ta några sticklingar varje år för det finns alltid nån som vill ha ett exemplar.

Men bladen! Inget blad är lik det andra. Det gröna, vita och rosa blandas vilt på varje bladpalett. En buske full med hjärtan är väl inte helt fel?



Inga kommentarer: