Summa sidvisningar

måndag 20 juni 2016

Mördarsnigeln och alla missuppfattningar

Den spanska skogssnigeln är överreklamerad. Dessutom har man satt ett annat namn på den som skrämmer bort den bäste - mördarsnigel. Emellanåt möter jag folk som är livrädda för den här bruna snigeln. Det finns de som säger att de sätter köpta krukor i karantän i flera veckor eller har andra konstiga ritualer för sig innan de törs sätta ut plantorna i sina rabatter. 
Det räcker med en "okulär besiktning" av krukan! De här sniglarna lever inte nere i jorden. Men de söker upp håligheter och fuktiga ställen vid torrt väder. Om man har trall, brädor och annat bråte i trädgården så är det perfekta platser för en snigel att gömma sig under. Men i en kruka finns det inte så många ställen. Det räcker att kolla på jorden vid plantan och i hålen under krukan. Någon annanstans kan snigeln inte gömma sig. 


Vuxna sniglar är dessutom så stora så dem missar man definitivt inte. En del tror att de lägger ägg INUTI jorden. Det gör de inte. De lägger dem på samma ställen som de gömmer sig på. Alltså under trall, plankor och presenningar och i fuktiga håligheter. 

Äggen syns på långt håll. De är vita och stora som pärlor på ett halsband och läggs många på ett ställe. De går inte att missa de heller.
Snigeln kan INTE lägga ägg efter att den är död. Är den död så är den...
Men det är sant att den kan para sig med sig själv om den inte hittar en partner!

I Västerås är den ytterst lokal. Den känner på sig om marken är torr eller inte. På samma område kan den finnas i mängd på vissa ställen och inte alls på andra. I min trädgård finns ett tusental olika växtsorter och den spanska skogssnigeln förstör nästan ingenting. Den tar en tugga här och där. Däremot älskar den gröda som luktar fränt. T.ex. rädisor, ruttna delar av lökplantan och annat ruttet också för den delen. Eller döda kompisar.

Leopardsnigeln, eller pantersnigeln som den också heter, ska man INTE ta död på. Den är mindre glupsk och mördarsniglar står på dess meny.

Leopardsnigel/pantersnigel. Lever av förmultnande växtdelar bl.a.

Den grå åkersnigeln är den som är bland de värsta marodörerna i trädgården. Några pyttesmå grå kan länsa ett helt land med späda salladsblad på kort tid. Så dem gäller det att hålla ögonen på. Jag har haft påhälsning av dem och de har då förstört mycket.

Åkersnigel

En annan varelse är trädgårdssnäckan. Den kan ta sig högt upp i buskar och på växter. Håller man inte efter dem så kan de bli ett riktigt otyg på vissa ställen. Trädgårdssnäckan kan ha lite olika färger. I min trädgård har jag sett gula, bruna och randiga men jag märker inte av att de förstör någonting.


Oavsett vad vi tycker om den spanska skogssnigeln så förtjänar den inte att saltas eller dödas på andra långdragna och underliga sätt. När jag ser en snigel klipper jag den mitt itu bakom huvudet vid skölden. Då dör den en ögonblicklig död och slipper pinas. Sen puttar jag in den under växtligheten och där torkar den ihop till ingenting på kort tid. Om inte andra sniglar hinner dit först förstår och tar sig en tugga. Onekligen lockar den till sig sina kannibalistiska artfränder.

Jag hoppas att jag tagit död på några myter om den spanska skogssnigeln nu. Nästa gång du köper en växt i kruka, titta i den, under den och utanpå den. Ser du inga sniglar där så är den snigelfri!

Svart skogssnigel som också kan vara vit, grå eller brun. Föredrar multnande
växtdelar.

Vinbärssnäckan är stor med ett stort hus på ryggen och ätbar. Den infördes till
Sverige av munkar. Sniglar och kräftor räknades som fisk och därför fick man
äta dem under den katolska fastan!



1 kommentar:

Elisabeth sa...

Är nog en av de där paniska ! Brukar krukor jag köper stå kvar i en plastpåsen ett par dagar där jag även vattnar dem för att se om det kryper fram något som har gömt sig ! Om man nu är förskonad ifrån den spanska skogssnigeln så vill man verkligen inte få in den på tomten..Åkersniglar dyker upp ibland det räcker gott !
Kram
Elisabeth