Summa sidvisningar

onsdag 15 juni 2016

Gulbladigt penningblad och chokladnäva

Det krypande gröna penningbladet med gula blommor (Lysimachia nummularia) kan lätt bli ett ogräs. Jag har nästan utrotat den på ett ställe där jag inte vill ha den. Men det gula penningbladet, Lysimachia nummularia Aurea, vill jag inte vara utan. Jag tycker inte att den sorten är lika invasiv som den gröna men det kan ju bero på var jag har den.

Under krusbärsbusken lyser penningbladet vackert även när det inte blommar. För att komma till sin rätt så ska det stå soligt. Den gula färgen blir intensivare då.

Om ni tittar på fotot så kan ni se att där krusbärsbusken skuggar bladen så är de grönare än resten av plantan. Nere till vänster på fotot.


Mitt i det gula penningbladet har en liten chokladnäva självsått sig. Där syns den i alla fall, kanske därför som den valde just den här platsen! 


Chokladnävan är pytteliten och blommar med vita blommor. På latin heter den Geranium sessiliflorum. I en rabatt syns den knappt mot den bruna jorden. Men om man har lite vitt grus att lägga runt småplantorna så ser man var den håller till.



Inga kommentarer: