Summa sidvisningar

tisdag 14 juni 2016

Mina pioner

Från en pion i en vas på mitt vardagsrumsbord kommer just nu de ljuvaste dofter. Det är från gräddbakelsen eller prima ballerinan "Peacher". Jag är ingen pionsamlare, jag har bara ett fåtal och tur är väl det för jag kan inte låta bli att sticka ner näsan i deras väldoftande kjolar när jag går förbi. Hade jag fler så skulle jag få det jobbigt!


 Peacher är lika vacker i knopp som utslagen. De yttersta blombladen är så släta och perfekta som de bara kan bli och underkjolarna väller ut i kaskader när den är helt utslagen. Man kan nästan ana hur de frasar när ballerinan intar scenen.



Min tidigaste pion är rosenpionen/Paeonia wetchii. Blomman är enkel och mitt exemplar är rosa men den finns i andra färger också.



Herrgårdspionen är också tidig. De som inte vet bättre kallar den dillpion. Men den äkta dillpionen/Paeonia tenuifolia är nog en samlarväxt. Åtminstone om man tittar på priset. Den är lägre än herrgårdspionen och har en klarröd färg på blommorna.
Herrgårdspionen är lätt att dela. Jag delade en stor planta förra året, skar av rotdelar som hade ett "öga" och planterade i krukor. Alla dessa enskilda rötter är nu självständiga plantor i olika storlekar.

 Man säger att det är svårt att dela och flytta dessa växter men det har jag aldrig märkt. Jag har flyttat mina olika pioner och grävt upp bitar av andra. Under olika perioder av säsongen och det har gått hur bra som helst.


En av de senare pionerna har uppstått som av en händelse i min trädgård. En självsådd som jag inte har en aning om var den kommer ifrån. Den är lite lik Peacher men inte lika gracil.


Jag har också en annan välluktande pion som jag fått som planta av en kompis. Den går inte av för hackor den heller. 


Förra året fick jag en vit pion av en granne. Den blommar inte i år. Men det gör "Coral Charm" som jag köpte 2015. Jag hade gått och smygtittat på denna vackra pion i många år. Den kostade c:a 600 kr när den dök upp i plantskolorna och det tyckte jag var lite magstarkt. Så när jag hittade den för 149 kr förra året på Lindkvists Trädgårdscenter i Västerås så trodde jag inte mina ögon. Den blev min direkt. Vid planteringen upptäckte jag att det var två rotade plantor i krukan så nu har jag två Coral Charm på olika ställen på tomten. Enkel glädje blev dubbel!


Coral Charm är laxrosa vilket inte riktigt framgår av fotona.

Den vackra utsidan på Coral Charm

En annan favorit är den pion som jag tog från mitt barndomshem när vi skulle sälja det. I all hast grävde jag upp en bit av ett par olika pioner. Den ena dog men den andra överlevde och förra året blommade den för första gången. Den är så vackert mörkt röd!


Pioner behöver man inte slösa med! Det räcker med en enda blomma och några vackra blad från trädgården för att få ett vackert arrangemang. 







1 kommentar:

Elisabeth sa...

Vilka underbara pioner ! :) Jag börjar bli allt mer biten :D "råkade" köpa Susannas Roséns bok 100 pioner på vår marknad och jösses vad många vackra det finns ! Jag har ju också ett fåtal och en äkta Dillpion är en av dem...fick en bit av min syster för sisådär tjugo år sedan..nu börjar den bli stor och fin men de är inte snabbväxande precis ! Var tvungen att flytta den för något år sedan och till min stora glädje sticker det nu upp en liten miniatyr där den stod...någon liten bit måste ha blivit kvar :D Lycka...I några av mina andra är det knoppar än så länge så jag har mitt underbara kvar att se fram emot ;)
Kram
Elisabeth