Summa sidvisningar

måndag 28 augusti 2017

Dofter i köket

Mitt första projekt idag var att plocka av alla svarta vinbär från den enda buske jag har. Det verkade som en bra idé efter som solen lyser och värmer fortfarande. Bara att sätta sig ner på trädgårdspallen och börja terapin. Alltså att plocka bär.


Det blev åtta paket med 3 dl i varje, att frysa in till kommande saftning och syltning. Medan jag satt där och plockade så började en tanke att gro i mitt huvud. Kanske skulle jag ta bort busken? Den skuggar grönsakslandet och är lite i vägen över huvud taget. Såna här beslut är inte enkla att ta, det handlar ju om en växt jag vårdat i många år. Närmare bestämt i tjugotre år! Medan jag överlade med mig själv insåg jag att sambon skulle bli jätteglad. Han har velat ha bort busken i många år eftersom den står "lite i vägen". Och jag skulle ju slippa plocka bär...
Sambon gick ut med spade och spett och på en kort stund så var rötterna borta. Men innan buskens grenar och rotsystem slängdes så plockade jag av en massa blad, med underbar svartvinbärsdoft, till kommande salt-gurka-inläggningar. Bladen var så torra och fina så dem fryste jag in direkt.

1 liter kokat och svalnat vatten, 1 dl salt, lite dill, svartavinbärsblad och pepparrot.
Pepparrot gör att inläggningen står sig länge.

Några västeråsgurkor/druvgurkor hade mognat så det var bara att göra en sats färsksaltad gurka direkt. Dill har jag sått i liljerabatten i år så det var bara att gå ut och hämta.


Medan köket doftade av svarta vinbär och dill så varför inte fortsätta med andra underbara dofter t.ex. persilja. I år har persiljefröna grott ordentligt så jag har rätt mycket. Persilja kan man skörda länge men jag tänkte ändå hacka upp en del för infrysning. 


Ja, sen var det dags för kaffe! En stor mugg färskbryggt espressokaffe och en päronsplitt till satt fint. Man ska ju inte slita ut sig! 





Inga kommentarer: