Summa sidvisningar

måndag 21 augusti 2017

Min 64:e födelsedag

I fredags gjorde vi årets sats av smörgåsgurka. Av sex kilo västeråsgurka/druvgurka blir det gurka så det räcker till våra smörgåsar och potatissallader m.m. till nästa år. Lilla J tvättade och skrubbade varje gurka ren. En del av dem lekte och dök i vattnet, andra fick spa-behandling med mjukare borstar. Det är roligt att göra vuxensaker. Som att fylla vår gamla mjölkkruka med skivade gurkor, senapsfrön, dill, pepparrot, socker, ättika m.m. och sen blanda om och provsmaka.

Nu ska gurkorna ligga till sig någon vecka och vi rör om varje dag tills det är dags att lägga dom i glasburkar. De brukar hålla sig krispiga i nästan ett helt år, precis så långt som de räcker. 


Mina barn, svärson och barnbarn tog med mig på en hemlig resa på lördagen med båtresa från bryggan vid campingbadet till Kajens café för att äta mat (och öppna presenter) och sen hemresa med samma båt på den upprörda Mälaren. Det blåste mycket och den stora båten vi åkte med stävade ut mot Östra holmen så skummet yrde. Lilla J har takterna för att kunna bli en bra skeppare. Hon skrek och skrattade varje gång när vågorna duschade henne när vi dök ner i en vågdal. 


Födelsedagen tillbringade jag lugnt, med sambo och barnbarn på Kungsbyn. Ett underbart sätt att fira dagen. Med matsäck. Pannkakor och smörgåsar m.m. Vi tog chansen att klappa både getter och grisar. Men även lite "läskigare" djur som taggförsedda ödlor. Vi kliade dem på magen...


... och på låren. Han (eller hon) uppskattade i alla fall gesten!


Ibland tycker man att barn borde uppskatta det som vi vuxna gör men de har helt andra referensramar. När vi gick bredvid älghägnet och letade efter älgarna då var den stundens höjdpunkt en liten nyckelpiga som satt på staketet. Bra mycket intressantare än älgarna!

Och vad är väl några kameler mot ett riktigt bra klätterträd!


Till min födelsedag hade jag önskat mig ett mikroskop. För att kunna titta närmare på det som man knappt kan se med blotta ögat. Se in i okända världar. Och jag fick ett av min snälla sambo!


De bilder jag får upp på displayen kan jag sedan föra över till datorn och mixtra med. Så håll i er! Snart kommer foton att dyka upp på facebook och i andra sammanhang. Foton som ni kanske inte ens vill se! Men ni har ju ett val. Att titta eller blunda...


Andra önskar sig juveler, lyxmiddagar och dyra kläder. Jag har genom åren önskat mig luftgevär, gummistövlar och nu mikroskop...
Ja, sån är jag!




Inga kommentarer: