Summa sidvisningar

torsdag 10 augusti 2017

En bra kvinna reder sig själv!

I förrgår kände jag suget av att åka ut med husbilen. Syrran och hennes dotter skulle ut med sin. Det gäller nu att ta vara på varje dag av sommaren som snart är till ända. Så jag packade in lite förnödenheter och hunden och stack hemifrån. Väl framme vid vårt favoritställe kändes det underbart att sätta sig ner på campingstolen och njuta av utsikten över en kav lugn sjö. Där det vakade lite här och var. Systerdottern tog genast fram ett fiskespö och provade fiskelyckan. Ett av tre! För hon har blivit en hängiven fiskare på senare tid. Vid husbilen ligger det en hel del plastlådor i olika storlekar, med drag, tafsar, linor och krokar.


Numera finns det fritidskläder för alla. Även till tjejer som tycker om att sticka ut lite. Varför köpa skogsgrönt när det finns andra färger, t.ex. rosa! T.o.m. hennes fiskeutrustning och lådor är rosa.


Vi kan inte låta bli att imponeras lite av oss själva. Tre tjejer som ger sig av till skogen ensamma. Visserligen har vi två hundar som vaktar oss men lilla Charlie gör sitt bästa för att se skräckinjagande ut...


Ute i skogen ägnar vi oss åt att äta gott, fika gott och må gott. Och även åt lite typiskt manliga sysslor som att fiska, dricka öl och rapa!


Har man bara en sjö framför sig så behöver man varken tv eller tidningar. Det är bara att ta för sig av det naturen vill visa upp. Det började skymma och storlommens ödsliga skrik ekade över sjön. Även några rovfåglar hördes bort mot skogen. För övrigt var det totalt tyst.


Solen gick ner den där första kvällen och färgade himlen rosa.


Det var ljummet och skönt i luften och vi satt ute länge och pratade i skenet av ljusen. Systerdottern tyckte att det var mycket mygg. Syrran och jag kände kanske en eller två så hon måste nog tas med lite oftare ut i naturen och härdas. Det får vi se till!


Lugn och ro är uppfinningarnas moder. Tänk vad roligt man kan ha med en liten ficklampa!


Bredvid oss stod en husvagn uppställd. På kvällen lyste det runt den av diverse solcellslampor. Vanliga små, trollsländor och en liten kitschy tomte.


Första morgonen tog jag hunden och gick bort till mitt hemliga kantarellställe. En bra bit bort. Jag förväntade mig inte att hitta några där än men de hade precis börjat sticka upp. Senare frossade vi på dessa, stekta i smör och kryddade med salt och peppar och vi tyckte att vi hade det bäst i världen.


På eftermiddagen provade syrran att hänga upp gardiner i markisen. Det gick väl så där och vi skrattade så vi grinade när de ramlade ner och vi fick klura ut en bättre lösning. När det var klart såg det ut som en romantisk sänghimmel runt husbilen!


I närheten av vårt campingställe går en väg ut till en liten ö. Här har man underlättat för passage med en hembyggd spång eftersom vattenståndet varierar under året.


Därute på ön står en enkelt uppförd bastu. Men ett paradis, antar jag, för dem som använder den.




Det måste vara härligt att få slänga sig i sjön från den lilla sandstranden på ön, efter bastubesöket.


T.o.m. ett staket har man byggt så man hindrar den direkta insynen när man springer omkring där avklädd.


Jag tog en svamptur i morse också. Till några andra hemliga ställen. Men där hade kantarellerna inte kommit lika långt så det blev ett magert utfall.

Det känns svårt att lämna skogen och lugnet när man ska hem men med vetskapen om att jag bara ska hem och packa om och åka ut i morgon igen, så klarar jag det nog.
Behöver jag tala om att jag tog ett dopp varje morgon, alla tre dagar? Det hör till den här platsen på nåt sätt. Som en slags rit. Vattnet och naturen renar en själsligt. Om man har förmåga att njuta av det lilla och det enkla. Och det har vi tre tjejer inget problem med! 







Inga kommentarer: