Summa sidvisningar

onsdag 23 augusti 2017

Vi skulle ju bara ta en räkmacka, inte handla växter...

Jag är lyckligt lottad som är omgiven av människor som ger mig så mycket bara genom att vara de de är. Tisdagen tillbringade jag ihop med syrran och en granne. Båda behövde komma ut och ha lite roligt så jag tog med dem på en tur till Strömsholm. Där åt vi grillad smörgås med ost, skinka m.m. och vi satt ute i det underbara, soliga väder som bara fortsätter dag efter dag denna sommar. Vi hade en riktigt trevlig pratstund. På ett par timmar!

På hemvägen besökte vi Slottsboden och jag fastnade för en vackert fat i glas som såg ut som ett ostronskal. Syrran bad att få titta på det. Och så lämnade hon inte ifrån sig det! Förrän det var inslaget i guldigt papper och försett med ett sidenband som gick ton i ton med det guldiga. 
Utanför butiken fick jag en jättekram och paketet som nyss slagits in. Gissa om jag blev glad!

Idag blev jag hämtad av bästa vännen Annette, skjutsad till Åsby trädgård och blev bjuden på kaffe och räkmacka. Räkmackan ska jag bespara er. Det finns alltför många såna på nätet... Däremot kan jag visa lite bladfägring som lagras i min konstnärssjäl, att tas fram vid behov senare i år.

  

Pennisetum rubrum tog mig med storm. Vilka vackra vippor!


Det var inte bara växter som tilltalade oss. Bland det gröna hittade vi den här statyn som båda kände nåt speciellt inför. Det fanns nåt speciellt i uttrycket... Men priset!


Varken Annette eller jag skulle köpa några växter. Jag har perenner så det räcker och vill absolut inte ha nån tråkig ljung eller höstlig chrysanthemum. Men! Jag hittade en stor planta av rosablommande astilbe som jag inte kunde vara utan, limegrön sedum och en vacker blomsterkål i vitt och grönt. Och så lite annat.


En av dagens flera höjdpunkter var att jag hittade en perfekt planta till den fågel jag fick av mina barn i present för några dagar sedan. Idag hittade jag den perfekta plantan att "fylla" den med, blomsterkål i vita och gröna nyanser.


Senare idag fick jag besök av en tjej som "behövde" en hortensia - "Annabelle". I våras fick jag se ett litet skott på sidan av min egen som jag krukade upp och som nu hade tagit sig så pass att den gick att överlämna. Det är inte varje år som den här hortensian ger "småbarn" att ta reda på men i år hade jag turen att få tre skott varav ett överlevde. 

Jag har lyckats inspirera en del personer genom mitt sätt att vara. Genom att visa hur enkelt det kan vara att så, odla och driva upp växter. Istället för att komplicera saker och ting och distansera folk från den härliga känslan av att skapa något eget. Vi skapar inte trädgårdar för att visa upp, vi skapar trädgårdar SOM VI VILL HA. Om någon annan råkar tycka om just min trädgård så är det bara en bonus. Men den är i första hand MIN!


Inga kommentarer: