Summa sidvisningar

fredag 26 februari 2016

Att lämna spår


Varje gång en ny dag gryr så får vi vara tacksamma över att vi kan stiga upp ur sängen och har möjligheten att bestämma någorlunda över hur dagen ska bli. Vill jag att den ska bli bra? Då gäller det att bejaka vissa saker och sätta ner foten och säga nej till andra. Sen är ju ett positivt tänkande aldrig fel...


Vid dagens slut är det dags att summera den. Dra erfarenheter av det jag gjorde fel och stärkas av det jag gjorde bra. I morgon får jag förhoppningsvis en ny dag och nya möjligheter till storverk. Även små sådana. 

I mitt liv har jag gjort en hel del dumma saker. Även solen har sina fläckar, som det heter. Men det är jag nog inte ensam om. Som tur är har jag med ålderns visdom besinnat mig, fått mer empati och förståelse, lärt mig säga nej när det behövs och förstått vad som är värdefullt.

Det bästa jag gjort i mitt liv är inte bara en "sak", utan två:

När Erica var knappt fyra år fick hon en älskad syster, Helena. 

Inget är större än livet självt. Och nu går det vidare och vidare och vidare. Jag ser mina egna barn spegla sig i barnbarnen. Ett genetiskt band binder oss samman. När jag en gång försvinner så har jag sannerligen lämnat spår efter mig. Min devis är ju:

Gå inte alltid dit vägen leder,
gå bredvid och lämna spår.

     

John född 2009 och Julia 2013. Mina senaste spår!


Inga kommentarer: