Summa sidvisningar

onsdag 3 februari 2016

Vit tjärblomster


För några år sedan kom jag i kontakt med den här växten, Lychnis viscaria. Vad jag inte visste då var att det var en slags tjärblomster. Den rödvioletta vi har i naturen känner man ju igen men denna är en mycket lyckad som trädgårdsvariant. 

Hemma hos mig trivs den i en mager rabatt. Lerjord i botten och grus uppepå som sakta sjunker ner i leran. Det var meningen att det skulle bli några gruskullar i den där rabatten från början men då ska man ha markduk i botten för grus vandrar obönhörligt neråt i lerjord.Tänkte inte på det då...

Från att ha varit en liten planta spred den sig till en större sådan. Växten är stadig, blommar länge med kritvita blommor (den lyser på långt håll) och är skötselfri. Inget vattnande, den har klarat sig ändå. 
Efter något år hittade jag småplantor i jorden bredvid. Numera låter jag alltid några fröställningar vara kvar så att jag har extra plantor varje år att erbjuda mina vänner. Och medan jag skriver om denna växt så börjar hjärnan jobba: I år ska jag nog sätta fler plantor lite här och var i trädgården. På torra ställen, vid grusgångar etc. Den här skötselfria blomman är verkligen värd att lysa upp tillvaron lite här och där. En riktig E-planta om jag får säga det själv!





1 kommentar:

Elisabeth sa...

Åh...visste inte att det fanns vita ! Vad fina :D Hade de vanliga rosa för några år sen men de gick ut...Jag är absolut en spekulant om du får småttingar ;)

Kram
Elisabeth