Summa sidvisningar

söndag 14 februari 2016

Min underbara mormor


När jag kom hem till min mormor när jag var liten fick jag alltid grädde istället för mjölk till de nyplockade hallonen eller jordgubbarna. När mormor och morfar åt filmjölk fick jag gräddfil med socker i. Morfar och jag grävde upp potatis med grepen och lade i en plåthink. Sen sprutade vi potatisen ren och skalfri med en hård stråle från trädgårdsslangen. 
I mormors trädgård fanns smultronplantor till oss barn och äpplen, päron, körsbär, vinbär och krusbär men även blommor som lejongap, pioner och perenn luktärt. Än idag kommer jag ihåg hur myrorna tog sig upp på de svullna pionknopparna för att suga i sig lite sötma. Hos mormor och morfar var jag omtyckt för den jag var, inte för vad jag gjorde. 
Idag åt sambon och jag mormors potatismos. Med klippt gräslök i och med en rejäl smörgrotta!


För några år sedan kom den här dikten till. En hyllning till min älskade mormor och morfar.


Barndomsminnen

Morfar spolar den jordiga potatisen
med hård stråle och den blir ren.
Mormor spritar ärter och jag säger att jag vill
sprita jag med och hjälpa till.

Efteråt kokar mormor grönsakssoppa, redd.
Jag finns där och jag blir sedd.
Jag är någon och här
får jag vara precis den jag är.

I mormors värld är det grädde som gäller.
Jag får jordgubbar och hon häller
den vita och feta grädden
i tallriken och fyller den till bredden.

Morfar klipper gräset en solvarm dag,
låter högarna ligga ett tag.
Vi hoppar i gräset jag och syster min.
I gräskullens svalka vi sen kryper in.

 Gräset är svalt mot varma sommarben.
sommarvinden är sval och len.
Just då finns bara hon och jag,
inte ens någon morgondag.

Tornsvalan kommer var sommar till samma panna.
Ut kommer mormor med saft i kanna.
Det rasslar till i ett stuprör,
en tornsvaleunge kommer ut, vi tror att den dör.

Men syrran, tuff som hon är,
tar ungen i handen och bär,
den försiktigt trots smärtan från svalans klor
och svingar den upp. I luften den for.

Vilken tur att syster och jag
var där just idag.



Inga kommentarer: