Summa sidvisningar

onsdag 10 februari 2016

En kista full med skatter


På Dollarstore hittade jag den här boxen. Rose Garden. Som gjord för mig, nästan som Rosas garden! Nu har den stått till sig ett tag och jag har hittat ett perfekt användningsområde till den. Fröer!



En sån vacker "skattkista" ska naturligtvis fyllas med något speciellt. Skatter är som drömmar. Alla människor har sin egen definition på vad som är en skatt. Eller en dröm. För en trädgårdsgalning så är varje frö en skatt. Ett frö innehåller så mycket. Liv, förväntan, upplevelser och överraskningar...


Varje höst plockar jag fröer i trädgården, låter dem torka, rensar dem och lägger dem i kaffefilter och försluter med ett gem. Blå gem för blåa blommor, rosa gem för rosa blommor. Då är det lätt att hitta rätt i min skattkista.

  


Kletiga frön, som tomatfrön, squash, pumpa m.fl. grönsaksfrön låter jag torka på hushållspapper. Sen kan man antingen välja att lossa dem när man planterar eller att riva av en bit papper med frö och plantera alltihop. Papperet multnar ju. 


STA (Sällskapet Trädgårdsamatörerna) ger ut en diger växtlista med massor av perenner varje år runt jul. Jag är med i föreningen och skänker frön ibland. Som tack får jag beställa ett visst antal fröer gratis. Det har jag ju gjort naturligtvis!
Några av dem är redan sådda och utställda i trädgården i väntan på våren. De fröer av mina egna som jag sådde i höstas i krukor ute, står också och väntar på vårsolen. Men nu måste jag iväg till Plantagen och köpa lite mer jord. Det finns en del kvar att så.


Sen köper jag en del också men inte lika mycket som jag gjorde förr. Luktärten "Cupani" kunde jag inte motstå. Den har en underbar doft. Jag fick en liten bukett av en granne förra året och de doftade ljuvligt ända tills de vissnade. Impecta hade den här sorten så jag var inte sen att handla. 
Det var många år sedan jag odlade slingerkrasse. Impecta hade en spännande färgkombination och jag såg framför mig hur de kommer att välla ut över kanten på mina gurktunnor utefter bodväggen. Det är ju så man tänker när man "försvarar" sina fröinköp.

Frön är fantastiska med tanke på vad de kan utvecklas till. Ett stor teakbrunt kastanjefrö blir ett jätteträd men det blir också ett pyttelitet björkfrö! 



1 kommentar:

Eva sa...

Smart med gem med olika färg för att hitta lättare!
Själv använder jag lådor klädda med gles textilväv för att ha ett luftigt utrymme för fröerna. Det har fungerat fint hittills. Men lådan du har hittat är verkligen fin, ser ut att passa perfekt för dina fröer! :-)
Kram Eva