Summa sidvisningar

tisdag 21 februari 2017

En morgon när vi vaknar är hela världen vit och vi förstår att vintern har kommit hit...

Den gamla visan från småskolan ringer i mitt huvud. Jag googlar på texten och blir smått förvånad över att det är Lennart Hellsing som har skrivit texten. Jag trodde den var äldre än så.

Kanske vintern nu kommer en vecka för tidigt, vi har ju inte sportlov förrän nästa vecka här i Mälardalen. Men bättre sent än aldrig. Det känns ändå rätt bra för jag håller på med lite vårstädning inomhus. Snart har jag tvättat alla fönster invändigt. Utsidan tar jag när andan faller på. Inte idag i alla fall. Jag skurar stengolvet i "glasrummet" och upptäcker en hel värld av släktet dammråttor under bäddsoffan där. Efter en stund är de döda allihop.

Så småningom kommer solen och jag ser att dammens allra tjockaste istäcke gett med sig lite grann. Därnere i djupet ligger våra fiskar i dvala. De bidar sin tid. Vill ha mera värme innan de ids röra på sina stela kroppar. 


Snön gör trädgården vacker. En vårtrött snöfri trädgård är ingen vacker syn. Hav tålamod, det ska snöa sju gånger på lärkan innan våren är här och den fågeln brukar vi inte se förrän någon gång i mars. Aprilsnö ger fåragö säger man så snön har sin funktion för natur och boskap. Man får inte bli förvånad eller besviken när den kommer. Vi kan inte göra något åt det så varför bry sig. 


Nu stundar snart klippning av vårt äppelträd. Så fort snön smälter bort och solen kommer fram så skuttar vi ut med sekatörer och sågar. Det är bra om jorden är lite frusen under trädet när man klipper men det spelar ju ingen roll när det sker. Januari eller februari är perfekta månader tycker jag. Redan i mars vill jag ju ägna mig åt annat, som sådder, rabatter m.m. Då är det skönt om klippningen är avklarad.


Örterna har dragit på sig sitt varmaste vintertäcke som en tjock filt i vitt. Därunder ligger de bara och väntar på våren och att få glädja mig och mitt kök.

Jag lämnar trädgården för nu har snön smugit sig in i foppatofflorna och mina bara fötter. Jag stampar av mig det värsta och går in i stugvärmen. Eftermiddagen ägnar jag åt att baka fröknäcke och koka kålsoppa. Idag är det nog en perfekt dag för sånt.



Inga kommentarer: