Summa sidvisningar

lördag 18 februari 2017

Underbara IKEA!


Idag blev jag lycklig ägare till en helt bedårande orkidé. Jag sneglade åt hyllan med orkidéer för 49 kr/st men där stod bara de vanliga vita/rosa. Såna som finns i parti och minut. Men på hyllan där de kostade 99 kr, där stod den! Den där röda skönheten som jag inte visste hur jag klarat mig utan, tidigare.


Att titta in i en orkidés "öga" oavsett om det är någon av de som ingår i vår svenska flora eller om det är en av exotiskt ursprung är alltid lika fascinerande. Därinne bland kjolar och tyll bor en prinsessa, en drottning, en primadonna, en fe...

Tulpanerna på IKEA kostade 10 kr buketten! Eftersom de började bli lite bedagade. Men det var bara en del blad som var fula, blommorna var i knopp. Så jag frossade lite grann. Och lät dem trängas, inte i en vas utan i ett stort och grunt fat.


Min gamla "blomhållare" i form av en fisk kom till nytta. Ett arv efter min mamma. I den sockel som fisken står på finns ett antal hål avsedda för blomstjälkar. De här prylarna var populära förr och fanns i olika utföranden. Genom åren har jag skaffat några stycken men mest bara glaserade porslinsklumpar med hål i att ställa på botten av en vas för att få en vacker fördelning av blommorna. De här konstnärligt utformade ger en annan dimension till det floristiska skapandet.


Vackra saker förgyller vardagen. En del hittar man på loppis. Som nedanstående krukor, inhandlade på Butiksloppis på Hälla för en billig penning. Jag älskar dem!
Just nu gror gula ärtor i dem. Som ska bli härligt friska, gröna ärtskott så småningom. 


Inga kommentarer: