Summa sidvisningar

fredag 17 februari 2017

Malabarspenat - Basella alba och rubra


Nu i början av februari ser jag över mina övervintrade "Basellor". Av sju stycken har endast två överlevt den torra inomhusluften trots att de haft mycket ljus intill stora fönster. De som inte överlevde torkade liksom in och tynade bort. Men just de här två exemplaren verkar känna "livet i sig", som Madicken sa. Jag ser blommor och frön på samma plantor. Frön som bildats under vintern och blommor som kommit nu.

Tre frön på en stängel. Jag lägger dem på ett papper och låter dem torka innan jag sår dem.

Malabarspenat är inte härdig, den växer på betydligt varmare breddgrader. I Sverige är den en sommarblomma som sakta men säkert slingrar sig uppåt, ett par meter. På vackert vinröda stammar och med riktigt köttiga blad som dessutom är ätbara. Lite väl slemmiga för min smak men smaken är ju som baken...


Jag brukar sätta två plantor i en kruka och hjälper dem uppåt tills de förenas i toppen. Senare under sommaren kommer de rosa blommorna i små "knöliga" samlingar.


Den jag har är en Basella rubra med vinröda stjälkar. Basella alba har gröna
stjälkar.

I april någon gång tänker jag så några av alla frön som jag tog i höstas. De är nu riktigt torra och bör gro bra. Det här är en växt som blivit populär på senare år. Jag har haft både frön och plantor under ett par år och de har gått åt. 

I en plantskola hittade jag ett litet exemplar av malabarspenat och fick en chock när jag tittade på prislappen - 239 kr!!! Ja, ja personal och lokaler kostar...








Inga kommentarer: