Summa sidvisningar

måndag 27 februari 2017

Jordskott

Varje dag kastar jag ett öga på mina sådda gula ärtor. Jodå de kommer så smått nu.




Hela sju krukor har jag inomhus, med livgivande klorofyll. Här står de som i bön med sänkta huvuden och ber om mer ljus och värme. 


De fick både värme och ljus och till slut stod de skördeklara.


 Nu äter jag ärtskott varje dag. Som saftigt tillskott till en tagine med torsk och sås på creme fraiche med citron, persilja och honung. Eller enbart som de är. De behöver inga tillbehör för att smaken ska lyfta. De är supergoda precis som de är!


Så här gör jag när jag odlar ärtskott:
Lägg torkade, gula ärtor i blöt två dagar. Byt vatten morgon och kväll. Sila. Strö ut de blötlagda ärterna tätt i en kruka med jord. Täck dem med mer jord. Vattna. Efter några dagar börjar de spira. Se till att ha några krukor i olika stadier så kan du skörda vartefter.

Inga kommentarer: