Summa sidvisningar

måndag 20 februari 2017

Medelhavet möter Ekbacken

En sån som jag som odlar örter, torkar dem och använder dem i matlagningen måste ju bara fixa till en eller flera olika örtsalter. Det ligger i tiden. Ernst har gjort det. Mandelmanns har gjort det. Och nu har jag också gjort det. 

Jag började med att koncentrera mig på kött och fisk. Till fisk har jag en helt underbar krydda som heter citrontimjan. Jag mår bra av att bara skörda denna väldoftande växt. Citrusdoften liksom lindar sig runt näsborrarna medan jag plockar, torkar, rensar...

Jag bestämmer mig för att denna citrusdoftande ört får bli huvudingrediens. Sen låter jag tre pepparsorter få komma med i potpurriet. Vitpeppar, svartpeppar och rosépeppar. Alla kryddor får smälta ihop med salt från medelhavet genom ihärdigt mortlande. 

 

Sen tänker jag kött... 
Då behöver jag ha lite starkare smaker. Som chili. Men jag behöver även andra kompletterande smaker. 3-pepparsmaken är given även här samt oregano och timjan. Jag mosar de torkade örterna med saltet och njuter av de olika dofter som uppstår i köket!


Saltkristallerna från The Meditterrinean sea "gifter sig" med Ekbackens örter i en härlig blandning. Att experimentera betyder nya erfarenheter och utveckling. "På en rullande sten växer ingen mossa!"


Inga kommentarer: