Summa sidvisningar

torsdag 23 februari 2017

Plantagenbesök och tagine

Varför inte överraska sig själv ibland med några blommor. Visst är du väl värd det? Du behöver väl lite fägring och uppmuntran ibland, eller hur? När shoppingen var avklarad för idag tog jag en sväng till Plantagen för att se om de hade några billiga tulpanbuketter. Jag blev lite bortskämd förra veckan när jag köpte buketter på IKEA för 10 kr/st.

Men varför inte blanda lite. Jag fastnade för en vit ranunkel i kruka. Dessa blommor är det något speciellt med. De är som en balettdansös kjolar med lager på lager av siden och tyll.


Jag tog också en bukett med rosa/vita tulpaner och upptäckte rosbuketter i olika färger till ett bra pris. Som vanligt fastnar jag för färger som drar åt korallrött.


Sen insåg jag att jag måste byta ut de rosa tulpanerna. De skar sig mot de mörkt aprikos rosorna. Det fanns inga mittemellanfärger så jag tog en bukett med lila.
Det känns lite lyxigt att köpa långstjälkade snittblommor och sen klippa ner dem till häften eller bara till själva blomman "men en skönhet klär i allt".


Är man alert och byter vatten då och då och friserar blommorna vartefter så står de länge. När vissa blommor "gett sig" så gör man mindre arrangemang av de som finns kvar. Så har man fått valuta för pengarna. 

På Plantagen kände jag hur all växtlighet pockade på min uppmärksamhet. Krokus, påskliljor, violer, tulpaner i kruka, skördeklara tomatplantor, pelargonsticklingar, örter... Nej, det är för tidigt! Men en lagerplanta kunde jag inte motstå. Det är lyx att ha en färsk lager att ta blad av till grytor och soppor. Jag satte den mitt på köksbordet för att kunna njuta av den. Bredvid krukan ställde jag en gammal tillbringare med en planta kruksallad i. 


Örter ska man ha nära. De har ju dofter som är helt underbara. En själslig njutning lika underbar som vågors skvalpande mot stranden. På köksbänken står nu också basilika och koriander och väntar på att lämna smakupplevelser i en kommande tagine, en gryta med olika ingredienser som man gör på 20-30 minuter. Allt i ett. Sånt gillar jag. I min tagine kommer det att finnas:

800 g fast potatis i tunna skivor
2 skivade kålrabbi
1 stor strimlad gul lök
1 strimlad vitlöksklyfta
2 tsk spiskummin
2 krm nymalen kardemumma
Lite koriander
Finhackad dill
Hyvlade citronskal av 1 citron
Salt
Svartpeppar
Olivolja
Fiskbitar (lax är enklast men kanske inte godast!)

Fräs kryddor och lök.Lägg ner resten och rör runt lite och fräs ett par minuter tills det blir mjukt. Krydda fisken och lägg ovanpå fräset. Lägg på ett lock och låt fisken bli klar. C:a 10-15 minuter.

Sås gör jag på creme fraiche med rivet citronskal och saften från citronen, salt, hackad persilja och några matskedar flytande honung. 

I helgen ska jag prova denna tagine. Ordet tagine är namnet på en nordafrikansk lergryta. Det är en glaserad lergodsgryta med koniskt lock vars utformning gör att ångan från maten fångas upp och droppar tillbaka i maten vilket gör att den inte kokar torrt som i en vanlig kastrull. När maten är klar så lyfter man grytan till bordet, fortfarande kokande när den serveras. (Jag äger ingen taginegryta och lagar inte mat på öppen eld så ofta så jag använder en vanlig kastrull med lock.) En tagine kan innehålla vad som helst som man tycker är gott. Blanda olika köttsorter med olika grönsaker i din egen smak. Om du vill serverar du grytan med en sås du tycker om. Som fransmännen säger: Voila!




Inga kommentarer: