Summa sidvisningar

onsdag 15 februari 2017

Längtan!


Solen har inte gått ner än och klockan är mer än fyra! Den lyser upp det svartvitgråa landskapet i väster och speglar sig i vårt växthus. Ett växthus som inte är speciellt inbjudande vid denna årstid. Kallt, opersonligt och fungerar mer som en förvaringslokal just nu än det njutningsfulla rum det kommer att bli lite längre fram.


Alla uppkrukade växter grävdes ner i mitt lilla trädgårdsland i höstas för att klara vintern. Där står de nu i sitt iskalla fängelse men om några månader så får de frigång.

I affärernas grönsakshyllor känner "invånarna" på sig att det är vår. I potatislårarna är en del potatisar gröna, i löklådorna börjar löken skicka ut gröna skott. De vill ju fortsätta livets cykel, de vill ju växa, reproducera sig och ut i solen. Precis som jag med några undantag. Växa behöver jag inte! Reproducera mig har jag gjort och är nöjd med resultatet! Men solen, den livgivande solen, den tröttnar man väl aldrig på. Den är lika välkommen när den än dyker upp. 


I "extrakylen" ute i boden förvarar vi bl.a. lök. Jag försöker följa årstidsväxlingarna och köpa grönsaker efter säsong. Rödlök och gul lök kostar minimalt under sen höst. Typ 10-20 kr för 10-kilossäckar på vissa ställen!

Där inne i kylen i mörkret så känner löken på sig att det börjar bli vår ute! Det ligger i generna. Jag tar de lökar som grott mest och planterar i krukor inomhus. Så vi har att klippa av på smörgåsar och i sallader under flera veckor framöver. 
Så gör jag även med sättlök som jag får över när det är dags att så dem ute.


Chili sår jag i januari för att de ska komma igång ordentligt innan utplantering och hinna ge frukt i höst så de lapar nu sol i söderfönstret i den goa värmen. Tio olika sorter blev det i år.


Men det kliar i fingrarna på mig och jag bara måste odla, odla, odla! Så jag köper gula ärter och lägger i blöt ett par dagar. Byter vatten två gånger om dagen så de inte ruttnar och sen lägger jag dem i en kruka med jord, strör lite jord över och vips börjar ärtskotten spira. De som är såååå goda att klippa på smörgås, i sallader och som tillbehör till mat. Det är något visst med den gröna klorofyllen!


Även tomaterna känner på sig att det är vår. Jag har alltid tomater i en skål i rumstemperatur. Tomater smakar mer när de är varma! Där ligger de och gottar sig i värmen och om man låter dem ligga ett tag så tröttnar de på den inaktiva tillvaron. De vill ju utvecklas! Så fröna börjar gro. Inuti tomaten! För det mesta så innehåller frukters och bärs fruktkött groningshämmande ämnen som hindrar fröna att gro inuti. Men inte här inte. De gror INUTI tomaten!


Delar man på en tomat med frön som börjar gro så kan man faktiskt låta groddarna växa vidare. Lägg tomathalvan på en tallrik och se till att den varken torkar eller ruttnar. Så får de växa till sig lite grann. De här groddarna kan sen sättas i krukor och utvecklas till nya tomatplantor. Simsalabim!


Tomater är speciella. Frön från en kokt köttfärssås kan gro! Och i mina tomatkrukor gror ibland nya plantor från komposten. Trots att tomater egentligen inte trivs i vårt kyliga, svenska klimat. Vissa är ena riktiga överlevare!


Inga kommentarer: