Summa sidvisningar

måndag 22 april 2013

5 fiskar kvar - en tall borta

Igår städade jag bl.a. runt dammen. Det var riktigt roligt för första gången på tre år, eftersom vi gjorde om där förra året. Vi lade ny dammduk, tog bort invasiva växter, gjorde snyggt runtom och köpte fem nya fiskar.
Det behövdes efter alla angrepp! Först kom det sorkar och gnagde många hål i dammduken, sen kom en småvessla och tog sig ner i sorkgångarna och åt upp sorkarna, sen fortsatte den med fiskarna tills det var tomt i dammen. Då gick luften ur mig och i tre år har dammen stått där som ett dyhål. Det konstiga är att den röda näckrosen har frodats hela tiden och blommat med fler blommor för varje år.
Nu har jag räknat in alla fem fiskarna och det är jättekul att de överlevt trots att isen låg tät i några dagar under vintern. Vi missade att kolla...


Överallt under de vissna löven hittade jag tecken på spirande liv. Man blir helt fascinerad av styrkan i växtligheten. Ovan är det en storblommig fingerört (Potentilla megalantha) som börjat veckla ut sina ludna blad med vackert vita kanter. Det är kul att städa i trädgården på våren för vissna löv och stjälkar döljer nya överraskningar hela tiden. Vintern har nyligen härjat men så fort det blir varmare så börjar allt på nytt igen.

En tall som stod ut mot gatan försvann också och blev ved med en gång. Skönt att få bort den eftersom den släpper väldigt mycket barr som jag sen får handplocka ute i grusgången. I år ska jag förenkla trädgården ännu mer. Bort med sånt som skräpar och stressar. Lördagens och söndagens arbete i trädgården fyllde sex stora säckar, ändå har jag bara börjat...
Men härligt var det! Citron- och nässelfjärilar jagade runt i trädgården, en humla hade vaknat. Lärkan drillar över åkrarna oavbrutet, koltrastarna sjunger från trädtopparna. Det luktar brasor emellanåt och små motorflygplan brummar på himlen. Över mitt huvud drar tranor iväg till våta marker och sångsvanar och grågäss skriker ut sin längtan när de flyger förbi i stora sträck. Fika ute i solen med mjukt tunnbröd med ost och gräslök på och så en glasspinne. Kan livet bli bättre!

Kantarellerna är redan uppe!


Inga kommentarer: