Summa sidvisningar

måndag 29 april 2013

Dårar i trädgården och jordgubbar i fönstersmygen

Vad är det här för utomjording som sakta kläcks i en av mina rabatter? Det är dårörten - Scopolia carniolica. Den är bland de första växterna som visar sig ovan jorden på våren. Då är de knoppar som sakta tränger sig upp genom jordskorpan alldeles knallila. Sen tränger den oansenliga blomman upp ur knoppen. Den är brunt vinröd på utsidan och gulaktig inuti.

 
Lite senare befriar sig klockorna från bladhöljet och när bladen börjar grönska då är blomman i sitt vackraste stadium.
Dårörten är en giftig växt som tros ha använts till häxsalvor i Slovenien och i östra Preussen som en narkotisk ingrediens i öl och som afrodisiakum. Den påminner om den liksaså giftiga örten Belladonna (Atropa belladonna) i sin "aktivitet" men är mer narkotisk och innehåller flera alkaloider som hyoscyamin och skopolamin. Idag odlar man växten för industriell framställning av L-hyoscyamin och atropin.
Jag har även en gul variant - subsp. hladnikiana.

För någon vecka sen fick jag en jordgubbsplanta av ett par snälla kompisar. Den är slingrande och var full med knoppar när jag fick den. När den första blomman slog ut var den GUL!


Idag börjar den första jordgubben (eller smultronet?) att anta den vanliga röda färgen. Undrar vad det är för sort? Ytterligare en häxört? Jag kanske låter sambon smaka först för säkerhets skull...


Inga kommentarer: