Summa sidvisningar

söndag 14 april 2013

Herr Maglemer står naken i vårregnet

I väntan på ljusare och varmare tider

Sen ett par veckor tillbaka så står han där igen
naken och ful, herr Maglemer.
Alla uppåtsträvande vattenskott är borta samt alla
korsande och bakåtsträvande grenar. Nu kan man
ana hans parasollformade kropp. Snart är hans krona
full av vackra äppelblommor och så börjar allt om igen.
 
 
Det gamla äppelträdet
 
Här i skuggan under äppelträdets grenar
ligger jag en solvarm dag.
Det är så underbart och jag menar
att värmen gör mig så härligt svag.
Jag dåsar bort i skuggan som silar
jag drömmer att jag simmar från land.
På vågorna jag vilar
men Maglemers vakande hand
tar tag i mig när det kommer en våg.
Och när jag lyfts kommer jag plötsligt ihåg
hur grenarna knakade
när räddad jag vaknade.
Därför lämnar jag villigt min själ
till trädet som vill mig så väl.
Vad mer kan man önska
än skuggande grönska
en solhet dag?
Jag tror jag ligger kvar här ett tag.
 
 

Inga kommentarer: