Summa sidvisningar

tisdag 9 april 2013

Måndagkväll och "Rum för ord"

Varannan måndagkväll träffas några skrivintresserade i ett rum på andra våningen på Stadsbiblioteket, Rum för ord, och läser upp vad vi skrivit. Det kan vara dikter (rimmade, orimmade eller haiku), små berättelser, delar av en novell, delar ur en saga eller en rekommendation till en läsvärd bok. Kärlek till skrivandet har vi allihop på olika sätt. Vi sitter runt ett bord, vi brukar vara 7-9 personer och så går vi laget runt och läser upp våra alster. Alla är välkomna och ingen föranmälan behövs. Det är väldigt okonventionellt och enkelt.

Jag har varit med några gånger. Första gången läste jag några dikter ur min nyutgivna diktsamling med tre generationers ungdomsdikter. Nästa gång hade jag tema trädgårdsdikter, denna gång tema smärta. Jag ska försöka ha olika teman varje gång. Så här kan det kännas när S hälsar på:

SMÄRTA
En ny dag
som idag
ett oskrivet blad.
Vaknar.
Vassa klor av smärta
genomborrar mina muskler.
Förtärande värk
lamslår mig.
Vid dags ände
somnar jag.
Ett oskrivet blad singlar till golvet.
Så får det förbli.
Tomt.
Inget gott
kommer av självömkan.

HOPPLÖSHET
Idag är det riktigt tungt.
Idag är dagen svart.
Vem är jag?
Smärta.
Vad är jag?
Ont.
Idag vill jag grotta i mitt onda.
Idag vill jag gråta över mig själv.
Beklaga.
Men inte stanna där.
I morgon är en ny dag.

De dagar då smärtan inte hälsar på då passar jag på att njuta:

IDAG
Idag är allt bra.
Idag är livet okey.
Vänligt vaggar det mig.
Trygga dyningar
sköljer mig inåt land
undviker reven.
Idag är livet bra,
i morgon kan det bli storm
så idag
gungar jag på vågorna.

Inga kommentarer: