Summa sidvisningar

onsdag 18 februari 2015

Halsbandsmani

För ett tag sen bestämde jag mig för att sluta tillverka halsband. Jag hade ju byggt upp ett rejält lager. Men jag behövde några nya själv så jag tog fram alla mina pärlor och annat material ur kökssoffans mörka innandöme och satte igång. Det första halsbandet formades utifrån ett stort svart hänge och ett litet i form av en rosett i silvervit metall. Sen byggde jag på det med andra pärlor vartefter. Tills jag var nöjd. Så här blev det.


När jag i alla fall var igång så gjorde jag om ett Musse Pigg halsband som jag tyckte var lite för långt. Jag älskar den där lilla rödsvartgula figuren men hade tröttnat på den långa kedjan så jag började om. Nu har Musse fått en plats i min halsgrop istället för en guppig tillvaro i naveltrakten.


Jag ville även ha ett halsband i korallröda färger. Valde ut en riktigt härlig röd, stor tygklädd kula från lådan som hänge och sen frossade jag vidare i lådan med röda pärlor.


Jag är förtjust i rött så jag fortsatte med det röda temat men nu i lite mörkare färger. Lite "glasigare". 


Då fick jag se ett par ljusmanschetter som jag tidigare dissekerat lite. Det som var kvar av dem blev ytterligare ett rött halsband. Det här kallar jag återvinning på hög nivå! 


Min smyckestillverkning bygger ju på återvinning. Mitt varumärke "re n' re" som betyder "åter och åter" handlar om att göra om gamla tråkiga smycken till nya moderna. Men att göra smycken av andra prylar än halsband, örhängen och armband känns lite som överkurs. Fast kul sådan!

En kolibri som jag velat behålla för egen del fick nytt liv ihop med några stenar och metallfärgade pärlor.


Inför sommaren behövde jag också ett halsband i gula färger. Ett örhänge av snäckskal fick bli hänge och sen byggdes det på med andra fina pärlor. 


När jag var klar med halsband för egen del så började jag göra ett åt en vän. Med hänge av en blomma i trä samt stora "chokladiga", melerade pärlor. Yngsta dottern som spar på ugglor fick en gammal uggla från ett tråkigt halsband i ny tappning ihop med pärlor i hennes färger, grönt och rödlila. 
Mina smycken blir unika, för de görs bara i ett enda exemplar. Som en liten "knorr" sätter jag en liten snurra vid låset. Den symboliserar återvinning. 


Två halsband att ge bort:
  

Sen gick jag inte att hejda! När jag hittar ett hänge som jag vill bygga vidare på så går det av bara farten och som vanligt när kreativiteten infinner sig så fortsätter jag bara. Den veckan längtade jag till arbetsbordet mer eller mindre hela tiden. 

  

  

 Jag som sa att jag skulle sluta tillverka halsband...

Inga kommentarer: