Summa sidvisningar

fredag 13 februari 2015

Så var jag igång igen...

För första gången på länge finns det hopp om ett trädgårdsliv igen, för mig. Den begränsade energi jag har, kan jag numera lägga på det som är trevligt istället för att den ska gå åt till måsten.
Alltså har jag fått ny luft under vingarna. Få se vart de tar mig i år. Jag känner en slags härlig förväntan över allt som ska hända detta trädgårdsår. Det har redan resulterat i sådd av chili. Den 27 januari sådde jag två slags chili. Christmas Bells och en annan sort som jag också haft förut - en med variegerade blad (gröna- och vitspräckliga). Den ger två dimensioner till odlandet, fina röda frukter och fint bladverk i väntan på dessa frukter.

  

Chilifröna har nu grott och små plantor är på gång. Än så länge står de varmt och ljust inomhus i sitt lilla växthus av trä och glas. Ett litet vitmålat glashus som har lite olika funktioner under årets olika årstider. Under juletid brukar det få agera tomtelandskap med jesusbarnet, tomtar och djur i en härlig blandning och under påsken brukar tuppar och hönor samsas ihop med vivor och olika vårlökar.


Efter att i några år ha lagt trädgårdslivet lite grann åt sidan så har jag en del olästa trädgårdstidningar att gotta mig åt vid förmiddagarnas fikapaus. I en av dem läste jag häromdagen att chilisorterna "Christmas Bells" och "Anaheim" var lämpliga chilifrukter att fylla med getost och grilla i ugnen. Efter att ha ätit ett antal ostfyllda jalapenos på olika ställen i Sverige och en gång på Barbados så har jag etablerat ett kärleksförhållande till dem. Hittar dem bara alltför sällan på restaurangerna!
Så vad gör man då? Jo, man tillverkar dem själv! Bra kvinna (eller man) reder sig själv. Och då börjar man från start, alltså börjar med att så ett frö till det som så småningom ska bli en liten buske, som sen ska utveckla blommor, pollineras av en insekt, bli till en frukt som sen ska mogna och slutligen plockas och fyllas med getost. Njuta av dem får jag väl göra i höst. Jag har i alla fall framförhållning, kan man väl säga.

1 kommentar:

Eva sa...

Låter som en god idé!
Vad roligt att redan vara igång med sådden! Det ger säkert fint resultat. Tyvärr är vårt hus för mörkt för så tidig sådd. Jag får vänta lite till... Men ser fram emot det!
Kram Eva