Summa sidvisningar

söndag 15 februari 2015

Vår - en period av starka behov

När dagarna blir längre och fågellivet ökar utanför fönstren och is och snö sakta smälter bort då växer ett undertryckt behov fram. Behovet av att odla. Behovet av att stoppa fingrarna i varm jord. Behovet av att se nytt liv ta fart.
Så då tar jag fram datorn och börjar titta in hos olika fröfirmor. I veckan gick jag in på odla.nu och sökte efter doftliljor (Acidanthera bicolor). Jag såg dessa skönheter i trädgården hemma hos en granne och tänkte "dessa måste jag bara ha". Trots att lökarna måste övervintra inne under vintern. Jag har ju dragit ner betydligt på den typen av växter de senaste åren. 


Odla.nu är billiga tycker jag. Både på lökar men även fröer som blivit rätt dyra. Lökpaketet jag beställde bestod av 50 lökar för 59 kr!
Så jag fläskade till med två andra olika löksorter också. En vit tigerlilja, Lilium lanciofolium "Sweet Surrender"...



... och en Lilium speciosum, "Black Beauty". Den kan väl knappast kallas svart men jag föll för de där gröna inslagen i det mörkt röda samtidigt som pistillerna skjuter ut som en kaskad ur blommans innandöme. Vackert!



Eftersom jag har märkt att det går hur bra som helst att odla gurka på friland, eller som jag gör i en tunna intill en bodvägg, så köpte jag några olika fröer. En "Chinese Slangen" som blir smal och lång. Upp till 50 cm! Och "Cornichon de Paris" som ger massor med små gurkor.

   

Ärtan "Blauwshokker" chockade mig positivt. Beskrivningen "Rödvioletta blommor som ger en stor skörd av färgrika purpurblåa baljor med delikata och saftiga bönor" sålde in ärtorna direkt. De gror dessutom bra på lite kallare jord. Jag kan nästan känna smaken rulla runt i gommen. Jag älskar ärter! Hittar jag en ärtåker så blir jag sittandes en stund...



Så blev det fröer till några gula långrandiga squash, gräslök (som behöver fyllas på) några härligt korallröda luktärter och machésallad som är väldigt god, härdig och långlivad. Och lite mer. Nu väntar jag på paketet. Under tiden kanske jag går in på någon annan hemsida och tittar. Intentionen är att TITTA. Men jag håller pekfingret ovanför knappen "köp". Ifall!


Luktärten "Summer Sizzler". Med "mina färger". 


Inga kommentarer: