Summa sidvisningar

tisdag 24 februari 2015

Tulpaner i rött och vitt

Det är nåt visst med tulpaner i rött och vitt. Eller över huvud taget flerfärgade tulpaner. En av de vackraste rödvitspräckliga som jag har i min trädgård är "Carnaval de Nice". Så klar i sina färger. Som en polkagris från Gränna.




En annan av mina rödvita tulpaner är "Estella Rijnveldt". Hon går inte av för hackor hon heller! I hennes kjolar kan man ana både rosa och gröna inslag.




En annan rödvit tulpan är namnlös. Jag tror att det är en av lökarna från ovanstående som bara blivit lite annorlunda. Den här sorten är ett exempel på att man får uppleva mycket mer av blommorna om man kryper lite närmare. Den har nämligen blåa stråk i botten av blomkalken. Det var kanske inte vad man väntade sig.




Tulipa Double early, Allegretto är inte så tokig den heller med sina lite dovare röda färg och de smutsgula inslagen. Fotona bevisar att det kan vara vackert ute i trädgården även när det regnar.




Så finns det ju gamla hederliga sorter som t.ex. Darwinhybriderna där varje blomma håller sig i stort sett till en färg och som man kan köpa "en masse" i butikerna. De känns lite tråkiga för en Trädgårdsamatör som jag men håll med om att de är vackra de också om man tar sig tid att titta närmare på dem. Att titta på sina växter genom kameraögat tillför nåt till betraktaren. Kameran gör att man tittar lite närmare och från olika håll än man skulle göra annars.



Även gamla trotjänare som Darwinhybriderna kan släppa loss och visa nya ansikten ibland. Utslag för våryra kanske? Eller bara ett litet spratt för att visa mig att de minsann kan de med och inte alls är så tråkiga som jag påstod först!




Inga kommentarer: