Summa sidvisningar

torsdag 6 februari 2014

Nya tekniker hela tiden

 

Idag fick jag en hel torsdag ihop med en kompis vid mitt köksbord. Båda hade vi målarpenslarna i högsta hugg. På bordet stod kex, ostar och frukt som vi kunde plocka av när vi kände för det. Det är perfekt "mat" när konstnärer möts och kreerar. Man vill inte ödsla tid på att fika, det sker liksom i förbifarten.
Idag fortsatte jag med en tavla med två urtidsfåglar som jag påbörjade för några dagar sen. En hane och en hona som har lagt det första ägget i historien medan jorden fortfarande håller på att skapas runtomkring dem. Nu ska den få "stå till" sig ett tag innan jag fortsätter att lägga till lite färg eller detaljer.

Att måla tillsammans är en utmärkt sysselsättning om man vill ha inspiration och lära sig nya tekniker. Min vän Annette är suverän på att testa egna, nya tekniker. Idag lade hon färg på sin pannå med hjälp av ett plastkort typ kreditkort i lager på lager. Tog bort färg, lade på, tog bort etc. Till slut uppstod mönster, bilder eller figurer.
Jag var tvungen att börja på en ny tavla när hon åkt hem för jag hade fått sån inspiration. Jag grundade först min tavla med tre olika färger. Lade på några fler färger. Sen tog jag en mall med en roskvist och en tunn spackel och "spacklade" ner färgen i mallen. Lyfte den och vips hade jag en ros på tavlan i relief. Att testa att lägga på färg med palettkniv, kreditkort, plastpåsar m.m. tar målandet till andra dimensioner.


Den här tavlan är inte heller klar än. Lite svart text skall till och färgerna ska fixas till lite. Ju mer man öppnar upp för nya spännande tekniker, ju roligare blir skapandet. Det finns inga gränser!

Inga kommentarer: