Summa sidvisningar

torsdag 20 februari 2014

Tomatfrön som grott inuti tomaten


Läste ni min blogg om tomatfröna som grott inuti tomaterna? När jag för någon vecka sedan skulle skiva upp mina köpta kvisttomater så hade alla frön inuti grott! I mörkret. I fukten. I hemlighet.
Jag lät två halvor ligga öppna på ett fat i ett soligt fönster och de har fortsatt att växa. Med tomathalvan som "kruka". Ibland blir man så fascinerad över livskraften i frön och växter. Frön av den gamla häxörten belladonna t.ex. kan ligga i jorden i 100 år. När någon sen kommer och rotar runt i jorden och fröet får andra förutsättningar så kan det börja gro. Den som väntar på nåt gott...

Tomatfröna fortsätter att gro inuti tomathalvan. Åtminstone så
länge de får fukt av mig. Vill jag kan jag ta en planta och plantera
i jord men jag avvaktar. Vill se hur långt de kan gå!

2 kommentarer:

Eva sa...

Hej Rosa! Kul att se att du "råkat ut" för precis samma sak som jag! Kunde inte låta bli att plocka ut några grån från min självgrodda tomat, för att prova att så senare i vår...
Kram Eva

Eva sa...

Skriver så snabbt att fingrarna slinter...
grån = frön :-)
/Eva