Summa sidvisningar

lördag 22 februari 2014

Sablés breton

En smörsmakande Sablés breton!

Jag hör inte till dem som äter mycket kaffebröd men vill alltid ha något till kaffet. Så jag tar oftast en smörgås istället. Men såna där lite gammeldags kakor som smälter i munnen och har utpräglad smörsmak gillar jag. I veckan bakade jag franska smörkakor - Sablés breton. Mycket enkla att göra. Lite smuliga, en del kanske upplever dem som torra men med en härlig smörsmak. Nu delar jag med mig av receptet:

2 äggulor vispas ett par minuter med 1 dl socker.

Blanda 3 dl vetemjöl med 1 1/2 tsk bakpulver och 1 tsk vaniljsocker.

Sikta ner det torra i äggblandningen och arbeta ihop till en smulig deg.
Knåda in 100 g rumsvarmt smör och 1/2 tsk flingsalt. Gör en tjock rulle av degen och låt vila i plast i kylen minst en timme.
Skär 10-15 skivor och lägg på bakpappersklädd plåt eller lägg i formar och grädda i ca 30 minuter.

De här kakorna får jag ha för mig själv, för jag har veganer i släkten som inte äter ägg och smör. Ibland får man vara lite listig!

Inga kommentarer: