Summa sidvisningar

fredag 21 februari 2014

Tre odlingsvärda godsaker att så

Förr så samlade jag fröer "en masse" och skänkte till STA (Sällskapet Trädgårdsamatörerna) där jag är medlem. Jag orkar inte hålla på med det längre. Men en del för mig odlingsvärda fröer spar jag ändå från år till år.
Förra året fick jag tag på en chiliplanta med blad som var grön- och vitmelerade. Själva chilin är så där lagom stark. Är du känslig så ta bort fröna innan du använder den i matlagningen. Det är fröna och membranen som innehåller mest hetta.


Jag har även sparat frö från en pumpa där fruktköttet har lite stuns. Passar alldeles utmärkt till att göra lasagne av. Pumpan kan dessutom sparas i flera veckor från skörd, utomhus om det är över 0-an eller i källare.


Sen har jag sparat frön av rosenböna. Många odlar den bara för att den klättrar och blommar vackert med röda och vita blommor. Men man kan även äta bönorna (kokas) innan de blivit för stora och trådiga.


Om du är intresserad så har jag några fröer till "provapåpris" för 5 kr per förpackning. Vill gärna dela med mig av det som är bra. Chilin tar lång tid på sig för att bära frukt så den ska sås nu. Pumpa och rosenböna kan sås i maj eller juni inomhus. De växer så fort. Men de kan inte planteras ut förrän järnnätterna har varit så var inte för tidig. Står de länge inomhus så blir de bara långa och rangliga och svåra att plantera ut för att de haft det för varmt och bra. Då måste man sakta men säkert vänja dem. Ute i skugga på dagarna, inne på nätterna, om och om igen. Det kan vara lite jobbigt.
Vill man inte odla dem inomhus först så kan de sås direkt ute. Bönor bör sås sent för de vill att jorden ska vara varm för att gro bra (från 2:a veckan i juni till midsommar). Pumpor kan sås ute lite tidigare.
  
- Chili med vit/gröna blad 5 frön/påse = 5 kr
- Pumpa 7 frön/påse = 5 kr
- Rosenböna 5 frön/påse = 5 kr

Vill du få dem hemskickade så är portot 6 kr.
Hör av dig till rosac@spray.se eller 070-605 89 12.

Inga kommentarer: