Summa sidvisningar

måndag 29 september 2014

En helt vanlig måndag


Vackra Sverige! Varje årstid har sin tjusning. Se bara småstugorna i höstgröna (inte gula) gläntor framför gröna höstsådda åkrar. Det är bara några hjortar och harar som fattas för att bilden av Ängsö ska bli total.
Idag tog vi frukost ute i naturen. I höstvärmen med gässens och korparnas skrin i bakgrunden. Det blev inte många svampar i korgarna men vi blev rika på upplevelser. Blåklockorna, de små, blommar som om varje dag vore den sista.


Man ser ofta svampar som man aldrig sett förut. Jag förundras över deras skönhet! De är jättestora eller med små "fötter" som spindelben.


Hösten gör en del med naturen. Den målar framför allt bladen på träden i vackra färger. Såg ett aspblad som låg mitt i mossan. Vilket mirakel!


 
Efter avslutad frukost bland mossa och stenar följde en faktura på 3.200 kr!
För jag var tvungen att besöka tandläkaren för en avslutande behandling. Så jag tröstade mig med ett besök på Indiska. Ett sånt besök faller alltid bra ut!
Jag hittade två helt underbara tekoppar. Kanske passande till en kall kväll i kommande växthus. Med en liten tapassked. Att lägga använda tepåsar på eller att bjuda besökaren en saffransskorpa på.
 
 
Senare åkte vi ner på stan. Åt på Asieninspirerande restaurangen Yumyum. Trots min av bedövningsspruta bortdomnade underkäke lyckades jag få i mig tigerräkor med citrongräs. Jag tuggade varje tugga försiktigt för att inte bita sönder mina kinder.
Sen gick vi på bio - Medicinen. Vilken härlig film! Inte tråkig en minut. Colin Nutley är en regissör som förstår vår svenska mentalitet, speciellt kvinnors verkar det som. Jag har alltid tyckt att Helena Bergström gör lite stereotypa roller. Lite stelt, lite "för mycket spelande". Men här känns hon äkta.
Många skratt senare och nöjda satt vi på restaurang Varda och myste innan vi tog bussen hem till "landet". En helt vanlig måndagskväll med mannen i mitt liv. Inte konstigt att regnbågen speglade sig i mitt ansikte!
 

Inga kommentarer: